Haier wil naast witgoed ook LED-televisies aan de man brengen in de Benelux. Daarvoor trok het trok begin dit jaar Thierry Destexhe - de voormalige Managing Director van Panasonic België - aan als Market Development Manager. Wij spraken met hem op de Haier-stand tijdens IFA.

"Haier's focus ligt op innovatie, design, energie-efficiëntie en prijs-kwaliteitverhouding. Onze Full HD LED-tv's maken daarom gebruik van de meest recente technologie, maar zijn voorlopig gefocust op de kleinere formaten (22, 24, 26 en 32 inch). Eind dit jaar introduceren we een 42-inch toestel met passieve 3D-technologie. Ook dat zal een scherpe prijs krijgen en wordt geleverd met meerdere brillen zodat heel de familie kan meegenieten", aldus Destexhe.

Haier wordt al geruime tijd in Europa verdeeld via traders en invoerders, en heeft dus al langer ambities in Europa. Maar in 2010 werd er een Europees hoofdkwartier opgericht in Parijs, en sinds begin dit jaar wordt er een volledig lokaal team uitgebouwd voor de Benelux. Een duidelijk signaal dat het menens is. "Ons objectief is een marktaandeel van 5 procent", vertelt Destexhe ons nog. "Dat willen we halen in zowel witgoed als in televisie."

Wereldwijde focus
Haier klinkt je als merk misschien niet bekend in de oren, maar de cijfers geven aan dat dit niet helemaal terecht is. De Haier-groep is wereldwijd een van de best verkopende witgoedmerken, en heeft in China 30% marktaandeel. Met een omzet van bijna 21 miljar dollar, 70.000 mensen wereldwijd in dienst en een R&D-budget van bijna 800 miljoen dollar heeft de groep alles in huis om ook Europa te veroveren.

Haier-producten vind je momenteel bij Krefel, Vandenborre, Makro en Mediamarkt.