Vorige week bereikte The Hobbit: The Desolation of Smaug de bioscoopzalen. Er is opnieuw een high framerate-versie, en deze keer oogt die nog beter, zegt regisseur Peter Jackson.

Het was een van de meer opmerkelijke beslissingen van Peter Jackson toen hij de eerste Hobbit-film draaide: alles zou worden opgenomen aan 48 frames per seconde, in plaats van de gebruikte 24. In theorie was dat een goed idee, want er hangen veel voordelen aan meer beelden per seconden tonen - een techniek die High-Frame Rate of HFR wordt genoemd. (Lees hier ons achtergrondstuk over The Hobbit en HFR.)

Maar de respons op de HFR-versie van The Hobbit: An Unexpected Journey was niet unaniem lovend. Heel wat kijkers vonden de HFR-versie - die enkel in 3D te zien was - niet zo aangenaam om naar te kijken. Voor een deel had dat met de verwachtingen van filmfans te maken, die net die filmische 24 fps-look van bioscoopfilms gewoon zijn.

In een nieuw interview in het Hollywood-blad Variety zegt Jackson dat hij naar de kritiek op de eerste Hobbit-film geluisterd heeft en allerlei technische ingrepen heeft genomen om HFR er beter te doen uitzien. 

Peter Jackson houdt sowieso vol dat HFR een goede keuze is, zeker voor 3D-films. "48 frames per seconde is veel beter voor 3D. Veel comfortabeler voor de ogen en het pakt het probleem van 'strobing' of 'judder' aan, als de camera snelt beweegt of er veel snelle actie wordt getoond", zegt de regisseur. "Strobing is zeker een van de oorzaken van vermoeide ogen en een onaangenaam gevoel bij het bekijken van 3D-films."

Om The Hobbit: The Desolation of Smaug een filmischer look te geven, heeft Jackson bij de postproductie gewerkt aan de kleuren, zodat de tweede Hobbit toch meer lijkt op een klassieke cinemafilm. De regisseur adviseert kijkers dan ook om toch te kiezen voor de 3D HFR-versie van Smaug, en niet de gewone 24-fps editie. Uiteindelijk kan je inderdaad gewoon kiezen, want de meeste (grote) bioscopen bieden zowel de HFR- als de gewone versie aan.