We hebben meer mogelijkheden dan ooit om van content te genieten. Smartphone, tablet, connected tv... Deze Infographic van FutureSource geeft een aantal interessante inzichten.

De studie werd gedaan op basis van 4.317 deelnemers, verdeeld over de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, met een leeftijd tussen de 16 en 66+ jaar.

De meeste mensen gebruiken hun tablet om te surfen op het web of om e-mail na te kijken. De helft van de deelnemers speelt ook spelletjes en shopt op zijn tablet. iPad-gebruikers zijn kennelijk ook actiever bezig met hun tablet dan anderen.

Opvallend zijn de statistieken rond Connected TV. Het gebruik van al de internetmogelijkheden van onze Smart TVs zit toch duidelijk in de lift. Een kwart van de gebruikers maakt er dagelijks gebruik van, en nog eens een kwart doet dat twee tot drie keer per week. De aanwezigheid van de VS in de statistieken maakt vermoedelijk wel dat de resultaten iets hoger liggen dan wanneer we enkel naar Europa zouden kijken.

De televisie is overigens niet de enige plaats waar we van onze betaalpakketten genieten. Gemiddeld een op vijf kijkt naar betaalzenders op een ander platform dan televisie (denk dan aan tablet, smartphone of pc). Daar zijn de Europese consumenten zelfs vooruitstrevender dan de Amerikanen.

Dat er in de muziekwereld grote verschuivingen gebeuren weten we ondertussen wel. Ongeveer de helft van de consumenten koopt nog cd's. Ondertussen gebruikt 36 procent al streamingdiensten, zoals Spotify of Deezer. Negen procent daarvan betaalt ook effectief voor het gebruik van die diensten, de rest luistert gratis. Er blijft wel een stevige basis voor het bezit van muziek: 42 procent van de consumenten prefereert zijn muziek effectief te kopen.

Living with Digital