Toon alles (6)

Neo-Realisme

Peter Jackson besloot om bovenstaande redenen The Hobbit dus op te nemen in 48 fps en in 3D. Op de CinemaCon-conferentie screende Warner tien minuten van de film, en de aanwezige journalisten waren niet bepaald positief achterwaarts.

Jim Vejvoda van IGN zei dat de beelden eruit zagen als een oude aflevering van Doctor Who, of een opgenomen televisieprogramma. Het zag er zeer vloeiend uit en haarscherp uit, maar té realistisch.

"De te hoge realiteitsgraad bleef me uit dan film houden in plaats van me er volledig in onder te dompelen, wat bij The Lord of The Rings-films wel het geval was. Het extreme 'fantasy element', het artificiële van de film was overduidelijk - en soms zelfs pijnlijk - aanwezig", aldus Vejvoda. 

Regisseur Naim Sutherland merkte ooit op dat 25 fps misschien weleens het magische ingrediënt zou kunnen zijn van cinema. “Door niet genoeg visuele informatie te tonen, dwingen we de hersenen om alle gaten zelf in te vullen... Dat zorgt ervoor dat je nog meer op gaat in de kijkervaring. Het maakt allemaal deel uit van het proces dat je aan het lachen of huilen brengt, of betrokkenheid, spanning en angst oproept.”

Peter Jackson meent echter dat films kijken in 48 fps veel minder vermoeiend zou zijn voor je ogen, vooral voor 3D-beelden. Het probleem is dat weinig of geen cinema’s projectoren hebben die 48 fps beelden kunnen afspelen. Of we de film dus daadwerkelijk in 48 fps gaan kunnen zien, blijft maar de vraag.

Om zelf een oordeel te vellen, zullen we moeten wachten tot The Hobbit in de zalen komt. In België en Nederland is dat op 12 december dit jaar.

 

4/4
gerelateerde items