Er worden tegenwoordig aanzienlijk meer hoofdtelefoons verkocht dan in het verleden. Een marktonderzoeker schat dat er dit jaar twintig procent meer over de toog gaan.

In 2012 zouden hoofdtelefoons goed zijn voor zes miljard dollar omzet. Om dat cijfer te halen, gaan er wereldwijd meer dan 260 miljoen van de apparaten worden verkocht, aldus marktonderzoeker Futuresource. Vorig jaar werden er overigens 228 miljoen hoofdtelefoons aan de man worden gebracht.

De toenemende verkoop van hoofdtelefoons is merken niet ontgaan. Ook hier op de redactie merken we een toevloed van aankondigingen van nieuwe hoofdtelefoons en merken die de markt krachtig betreden. Vaak gaat het om kwalitatieve hoofdtelefoons bedoeld voor mobiel gebruik.

Geen toeval, zegt Futuresource, want het zijn vooral die soort hoofdtelefoons die het meest worden verkocht. Denk aan merken als Monster en Skullcandy – modieuze designhoofdtelefoons met een zeker prijskaartje. Toch zijn het klassieke merken als Sony en Philips die eigenlijk de meeste exemplaren verkopen.

Er is ook een zekere boom in highend-hoofdtelefoons, maar die boom moeten worden genuanceerd. Meer dan zestig procent van alle verkochte hoofdtelefoons zijn goedkope in-earmodellen die doorgaans 25 dollar of minder kosten.  Toch zijn betere over de oren-modellen ondertussen goed voor 16 procent van de markt, aldus Futuresource.