Hewlett-Packard, hiphopgrootheid Dr. Dre en platenlabel Interscope hebben een alliantie gesloten. Zij willen de geluidskwaliteit verbeteren van de vaak al te magere tonen die uit oortjes komen.

HP zal ergens dit najaar duurder geprijsde laptops, hoofdtelefoons en software vrijgeven die het merk Beats by Dr. Dre dragen. Dat zeggen bronnen in de muziekindustrie tegen CNet.

Onder dit merk zijn vorig jaar hoofdtelefoons van hoge kwaliteit uitgebracht. Ze worden gemaakt door Monster Cable en hebben gunstige kritieken ontvangen in verschillende vakbladen.

Reconstrueren
Interscope-voorzitter Jimmy Iovine bevestigde vorige week dat hij en Dr. Dre deel uitmaken van een plan om het hele digitale-muziekecosysteem te reconstrueren. Van het muziekbestand tot de computer en uitmondend in geavanceerde koptelefoons.

"We moeten de hele ketting repareren", aldus Iovine. "Ons plan is om naar alle bronnen te gaan en te proberen om het geluid te verbeteren en de mensen voor te lichten. We kunnen geen zwakke schakel hebben. Dingen die slecht klinken, zouden niet zo cool mogen zijn als iets wat geweldig klinkt." Mogelijk doelt hij op Itunes-liedjes die op de iPod worden gedraaid.

Audiofielen
Er is ruimte om Apple aan te vallen door consumenten een betere geluidskwaliteit te bieden, volgens Richard Shim, analist bij IDC. Hij merkt wel op het lastig zal zijn om verder te komen dan de nichemarkt voor audiofielen.

Mensen zijn bereid om meer geld te betalen voor apparatuur en software die levensechtere muziek leveren, bevestigt NPD-analist Russ Crupnick. Maar de meerderheid van de consumenten is gewoon tevreden met de oortjes van Apple en de iTunes-liedjes, die nu beschikbaar zijn in 256 kbps.

"Luistergewoonten zijn op een bepaalde manier veranderd", licht Crupnick toe. "Als ik al mijn tijd op Facebook spendeer en Dr. Dre's muziek op de achtergrond hoor, hoeft het niet de beste kwaliteit te zijn."