HTC heeft er een moeilijk jaar op zitten, met tegenvallende verkopen en moordende concurrentie. Maar het gaat niet met prijzen stunten om zichzelf terug te vechten.

Het zit de Taiwanese Android-maker in 2012 niet mee. De met veel poeha aangekondigde HTC One-reeks leverden niet het gehoopte verkoopsucces en de doorstart van streaming gamesdienst OnLive bezorgde de fabrikant een flinke financiële strop.

De tegenvallende resultaten zorgden voor een fikse daling van het eigen beursaandeel en boze aandeelhouders roepen HTC  nu op om meer goedkope toestellen uit te brengen en gebruikers terug te winnen met prijsdalingen.

“2012 is een jaar van verandering”, beaamt ook Mark Moons, HTC-manager voor de Benelux. “De smartphonemarkt is volwassen geworden en dat zorgt voor veel prijsdruk.”

Moons geeft toe dat het succes van de One-reeks wisselend is geweest. Toch wil hij het jaar nog niet afschrijven: “We zijn de nummer drie op de smartphonemarkt en daar zijn we eigenlijk best blij mee. Ik moet alleen wel eerlijk zeggen dat ik liever had gezien dat het gat tussen de nummer twee en drie kleiner was geweest.”

Volgens de lokale directeur heeft het bedrijf zich het afgelopen jaar vooral gericht op het wegwerken van de ‘ChaCha’s en andere niches’ om zichzelf te kunnen presenteren als een sterk high-end merk, met extra’s als ruime Dropbox-opslag en beter geluid van Beats Audio.