Televisiekijkers zappen massaal weg zodra ze een reclameblok in de gaten krijgen, maar IBM ziet toekomst in een dvd-technologie die advertenties op de zilveren schijfjes inbakt.

Blogger Davis Freeberg kwam bij het Amerikaanse patentbureau een aanvraag van IBM tegen die dvd-schijven wil uitrusten met advertenties die zichzelf updaten via het web of worden ingebrand op de schijf. Telkens wanneer de kijker een film in kwestie aanzet, raadpleegt IBM's technologie een certificaat dat beoordeelt of reclameboodschappen het kijkplezier mogen onderbreken.

De patentaanvraag doet denken aan filmtrailers op ouderwetse videobanden, maar kan volgens Davis' perspectieven bieden voor een doelgroep die geen geld over heeft voor dvd-aankopen. Hij denkt dat deze mensen best bereid zijn om "Disney-films vol reclameboodschappen" te bekijken als ze die gratis bij hun Happy Meal ontvangen.

Eén op de zoveel apparaten van de nieuwe generatie HD-mediaspelers is daarnaast in staat om reclameboodschappen te vernieuwen via de ingebouwde verbinding met het web. Daarmee zoekt IBM een oplossing voor het probleem van verouderde, en daarmee irritante reclameboodschappen.