De hype rondom de consolegame Guitar Hero neemt steeds wildere vormen aan. Het karaokespel heeft een Idool-achtige wedstrijd gekregen en een Amerikaanse hotelketen verhuurt Wii’s met nepgitaar in de lobby.

Voor de wedstrijd, die Release Your Rockstar heet, moeten deelnemers een video uploaden waarin ze zo uitbundig mogelijk een rockster op een podium nadoen. Met hun act kunnen ze een personage worden in de volgende editie van het spel. Motörhead-voorman Lemmy zit in de jury en laat de uiteindelijke winnaar naar Californië vliegen voor een 'opnamesessie'.

Ontwikkelaar Activision speelt daarmee in op de grote populariteit van karaokespellen voor consolesystemen, zoals SingStar en Rock Band en zijn eigen titel. De studio bedacht een spelconcept waarbij een speler op een gitaarvormige console met toetsencombinaties voor punten de noten van muzieknummers naspeelt.
Het spel brak vorig jaar verkooprecords en was tijdens de feestdagen niet aan te slepen. In de eerste drie dagen nadat het op de markt kwam, in oktober vorig jaar, verkocht het 1,4 miljoen exemplaren en werd Guitar Hero het op drie na bestverkochte spel van 2007.

De Westin-hotelketen is volgens USA Today begonnen met het aanbieden van Wii-consoles met daarop een versie van Guitar Hero, in de ontvangstruimten van de hotels. Ook de basisschool heeft de plastic gitaar inmiddels ontdekt als lesmateriaal. De Schotse onderwijsinstelling Scottish Centre for Games and Learning heeft een lesprogramma opgesteld dat volledig draait om creatieve ontwikkeling via de plastic gitaar. Helaas voor scholieren die ook aan de wedstrijd willen deelnemen, moeten de luchtgitaristen van Release Your Rockstar minimaal zestien jaar oud zijn.