De IFA-beurs in Berlijn is elk jaar opnieuw the place to be voor Europese home entertainment- en multimediafans. Dit jaar kunnen zij ook gaan loeren naar wasmachines en koelkasten. De Duitsers willen met de uitbreiding de ultieme beurs voor consumentenelektronica positioneren.

De IFA-organisatie opteert voor een tweedeling. Aan de klassieke IFA-beurs verandert niets. De vertrouwde afdelingen - Home Entertainment, Audio, My Media (fotografie en draagbare muziek), Public Media, Communication en Technology & Components - blijven bestaan.

Nieuw is dat er daarnaast Home Appliances @ IFA komt te staan. Op circa dertigduizend vierkante meter krijgen fabrikanten de kans om hun nieuwste witgoedproducten voor te stellen. Een logische stap, vindt IFA-organisator Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationelektronik (GFU). "Zowel wat betreft de productie als de handel merken we dat onze markten steeds meer met elkaar verweven raken", zegt Rainer Hecker van de raad van bestuur van GFU. Dat blijkt onder meer bij Philips, dat recent zijn afdelingen Consumer Electronics en Home Appliances samenvoegde.