Twee weken na de lancering regent het op het internet klachten over de nieuwe HD-recorder van INDI. Buitensporig lawaaierig en onnodig stroomverbruik zijn de belangrijkste struikelblokken. INDI zegt evenwel geen weet te hebben van de problemen.

Op 18 juni lanceerde het digitale televisieplatform INDI de HD-recorder. Met het toestel kunnen digitale-televisieabonnees zenders in hoge definitie beeldkwaliteit bekijken én opnemen op een harde schijf. Sindsdien staan de fora van digitale-televisie.be en interactieve-digitale-tv.be bol met klachten over het nieuwe toestel.

Heel wat gebruikers klagen over de het geluidsniveau van de HD-recorder, met de harde schijf en ventilator als kop van jut. "Geen enkele HD-recorder maakt zoveel lawaai. Dit toestel hoort thuis in het salon en mag je compleet niet horen. Dit is echt een foute boel en moet opgelost worden", lucht een INDI-abonnee met de alias BillyX zijn woede op digitale-televisie.be.

Energieverspillend

Een andere bron van ergernis is de stand-byfunctie. Ook nadat het toestel is uitgeschakeld, blijven de harde schijf en ventilator nog lange tijd draaien, melden heel wat klanten. En dat zorgt niet alleen voor onnodig stroomverbruik, maar ook voor nóg meer lawaai. "Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die het geluid niet storend vinden", schrijft forumlid Kohns op digitale-televisie.be.

Een ander forumlid gaat nog een stapje verder. Nieuwsgierig naar de bron van het lawaai ontmantelde Charlez de HD-recorder, ondanks het risico om de garantie op het toestel te verliezen. "Het lawaai komt volgens mij niet van de ventilator, want die draait zelfs niet in het begin als men de box opstart. De schijf maakt het lawaai in combinatie met het niet al te best uitgedachte ophangsysteem', concludeert Charlez.

Ook de communicatie kan volgens een aantal klanten beter. Een forumlid beweert dat de helpdesk van INDI hem aanraadde om het toestel om te ruilen bij de verdeler. De dealer kreeg echter te horen dat dit niet zomaar mogelijk is, omdat de smartcard gekoppeld is aan de recorder. Een laatste optie, het toestel binnenbrengen voor reparatie, wordt door vele klanten afgewezen, niet in het minst omdat ze vrij lang op hun toestel hebben gewacht.

"Geen klachten ontvangen"

INDI reageert verbaasd op de problemen die op de gebruikersfora voor veel beroering zorgen. Woordvoerder Eddy Beyltjens stelt dat het bedrijf "geen klachten" heeft ontvangen over de geluidsproductie van de HD-recorder: "U bent de eerste die ons hierover contacteert."

Nadat het bedrijf door ZDNet werd aangesproken, startte de technische dienst van INDI een onderzoek naar de geluidsproductie van de HD-recorder. "We hebben verschillende HD-recorders getest en vergeleken met andere producten op de markt, inclusief de digicorder van Telenet. Maar de technische dienst heeft geen verschil opgemerkt", vertelt Beyltjens.