In de showroom van Research@Intel Day 2008 toonde de chipmaker een versie van Enemy Territory: Quake Wars. Deze lijkt zo uit een Hollywood-animatiestudio weggelopen.

Intel demonstreerde het schietspel om zijn verregaande onderzoek naar ray-tracing te tonen, een weergavetechniek die realistische lichteffecten nabootst. TG Daily, dat op de eerste rij stond voor een kijkje in de keuken, meldt dat weerspiegelende oppervlakken de omgeving tot het laatste detail weergeven. Het zag ook dat een ondergedompeld spelkarakter de wereld precies zo ziet als een omhoogkijkende snorkelaar.

Het hyperrealistische ray-tracing is nu vooral in gebruik in Hollywood omdat de techniek intensieve rekenkracht en hoge resoluties nodig heeft, zoals Juri Oudshoorn van de Universiteit van Utrecht uitlegt. De processoren van Intel en zijn concurrentie konden dit grafische geweld tot voor kort niet aan. Het bedrijf liet echter met zijn demonstratie zien dat die tijden binnenkort voorbij zijn.

Enemy Territory: Quake Wars in Hollywood-stijl werd getoond op een Linux-systeem. De fabrikant zegt dat een grafische engine met ray-tracing zowel Linux als Windows op 32 bits- en 64 bit-versie ondersteunt. Op TGDaily kunt u een aantal screenshots vinden van het levensechte spel.