Toon alles (3)
Ronald Meeus

FWD: Normaal gezien worden televisieseries die één verhaal over vierentwintig afleveringen spreiden nooit een succes. 24 veranderde dat. Wat is het geheim achter die doorbraak?
H.G.: “Ik durf te zeggen dat de eerste seizoenen van de reeks inhoudelijk erg goed resoneerden met het post-9/11-gevoel dat in de Verenigde Staten, en in de hele westerse wereld, heerste op dat moment.

Maar er waren ook technologische elementen die het mogelijk maakten om series met een lange raamvertelling populair te maken. De dvd-box kwam op, en digitale TiVo-videorecorders waren nog maar pas een rage geworden in de Verenigde Staten.

Televisiekijken in uitgesteld relais werd ineens populair. Wie elke week een aflevering wilde zien kon dat nog, maar je kon ze ook opnemen en er een marathonsessie van een paar afleveringen van maken. Of je kocht de dvd-box, waardoor je al helemaal de totale vrijheid had.”
 

FWD: Heb je er nooit aan gedacht om iets anders te doen met jullie realtimeformat?
H.G.: “Het originele plan voor 24 was een tv-serie te maken over de vierentwintig uur voor een huwelijk. Maar we kregen al snel door dat zoiets nooit zou werken: ook als je de minuten verdeelt over verschillende personages en verhaallijnen zitten er veel te weinig gebeurtenissen in een normale dag om het interessant te houden.

Je hebt een fikse dosis hyperbool nodig om de spanning constant te houden, en dat doe je niet met drama alleen. Al snel kwamen we op de antiterrorismesetting die zo kenmerkend werd voor 24. Dat werkte perfect, want daaraan konden we zoveel nieuwe gebeurtenissen toevoegen als we wilden: we zaten toch al ver weg van wat plausibel was.”

 

Het achtste en laatste seizoen van ‘24’ verschijnt op 1 december op dvd.

 

4/4
gerelateerde items