Apple en de onvermijdelijke iPad blijven de tabletmarkt aanvoeren. De concurrentie volgt op ruime achterstand, met Samsung en Acer op plaats twee en drie.


De iPad blijft de deur uitgaan als zoete broodjes: in het laatste kwartaal wist Apple maar liefst 4,7 miljoen stuks van de tablet te verkopen. Samsung volgt op de tweede plaats, maar op een straatlengte achterstand. De Galaxy Tab tablets zouden wereldwijd zo'n 850.000 keer over de toonbank zijn gegaan in diezelfde periode.

Die cijfers komen van Richard Shim, senior analist bij marktanalysebureau DisplaySearch, die zich daarvoor baseerde op openbare cijfers uit de verkoopsector.

Tegenvallend
Vlak achter Samsung komt Acer, dat van zijn Iconia Tab A500 (een 10-inch tablet) het afgelopen kwartaal achthonderdduizend stuks wist te slijten. Acer stelde recent zijn verwachtingen trouwens nog bij. Maakten de eerste prognoses nog gewag van 5 tot 7 miljoen verkochte tablets dit jaar, dan luidt het verwachte verkoopsaantal nu 2,5 tot 3 miljoen stuks.

Die terugval is er niet alleen voor Acer. Volgens analisten van J.P.Morgan zouden onder meer ook Motorola, RIM, Dell, Toshiba en Samsung hun ontwikkelplannen voor tablets hebben ingeperkt.

Voorlopig trekt niemand zich terug uit de markt, maar er is geen stormloop op de diverse tablets zoals dat bijvoorbeeld met minilaptops wel het geval was. Alleen de iPad kan voorlopig tot de verbeelding sprekend verkoopscijfers voorleggen.

Onbekende merken
Volgens DisplaySearch is er nog wel een andere categorie tablets die behoorlijk wat marktaandeel opeist: de zogenaamde 'whiteboxmarkt'. Onder die naam worden de tablets van kleine, vrijwel onbekende merken verzameld die hun eigen tablet op de markt brengen. Vaak gaat het om toestellen met een beduidend lagere prijs dan bij de bekendere concurrenten.

Hoewel het hier om verschillende bedrijven gaat, zouden die nobele onbekenden samen wel meer verkopen dan Samsung en Acer, en zo op de tweede plaats belanden.