Een ouderwetse galapremière zit er niet in voor Jackass 2.5. Paramount en MTV Media zetten de film 19 december enkele weken gratis online en verkopen het derde deel van deze comedyreeks daarna meteen via iTunes en andere webwinkels.

Het webexperiment is meteen de start van Jackassworld.com, een website die de stunts van Steve-O, Bam Margera en Johnny Knoxville als merknaam op de kaart moet zetten. De pijnlijke acrobatiek en grofgebekte capriolen van de Jackass-acteurs zijn al jarenlang een populair onderdeel van MTV's programmering en zijn daarnaast vereeuwigd in twee bioscoopvoorgangers.

Alle promotie rondom de nieuwe film mikt op het jongere internetpubliek dat gewend is aan virale marketingstunts en webbanners. Hoofdster Johnny Knoxville zal deze week in een videoboodschap opduiken en de kijker wordt verder gebombardeerd met trailers en lokkende videoclips.

De 'première' van half december op Blockbuster.jackassworld.com is alleen voor Amerikanen bestemd, zo bericht Hollywood Reporter, maar zal begin volgend jaar in Europa via dezelfde weg worden aangeprezen. Tegen die tijd zal Jackass 2.5 zijn weg naar de P2P-kanalen hebben gevonden. Hoofd van Paramount Pictures Digital Entertainment Tom Lesinski zegt dat deze vorm van distributie juist is bedoeld om dat proces tegen te gaan. "We willen een consumentenvriendelijk alternatief voor piraterij", zegt hij.