Na een magere ontvangst op het bureaublad stapt Joost over naar de browser voor zijn uitzendingen. Heeft deze ambitieuze televisiezender voor het web nog tijd genoeg om zijn concurrenten in te halen?

Joost, een onderneming die zowel de televisiekijker als de YouTube-fan aan zich wil binden, maakte afgelopen vrijdag bekend dat de bètaversie van zijn nieuwe site later deze maand beschikbaar komt voor testers. Josh Lowensohn van CNET News mocht iets eerder proefdraaien en meldt dat het online tv-kanaal een indrukwekkend staaltje techniek is, met beelden van hoge kwaliteit die binnen enkele seconden beginnen met spelen.

Nieuw beeldmateriaal
De nieuwe site moet de vervanger worden van de bureaubladsoftware, die gebruikers belet om bij hun Joost-account in te loggen vanaf een willekeurige computer en zich impopulair maakt met zijn voortdurende haperingen.

Het bedrijf belooft ook dat het iets gaat doen aan de karige programmering, een andere reden dat het publiek Joost nog grotendeels links laat liggen. Volgens directeur Mike Volpi wordt ook dit probleem verholpen met nieuw beeldmateriaal van Warner Bros, CBS en Comedy Central, stuk voor stuk zenders van mediaconglomeraat Viacom.

Veel publiciteit, maar nog geen succes
Joost heeft zich van meet af aan gepresenteerd als een YouTube-uitdager. Het idee voor de dienst is afkomstig van Janus Friis en Niklas Zennström, oprichters van onder meer Skype en Kazaa. Zij wisten een lange stoet investeerders achter zich te krijgen.

Maar ondanks alle publiciteit kon de online omroep, die zijn programmering gratis houdt dankzij advertenties, geen vuist maken tegen concurrent Hulu en YouTube, de publiekslieveling met miljoenen vaste bezoekers. Ook openbronspeler Miro, die nog altijd vanaf het bureaublad uitzendt, kan roet in het eten gooien.

Volpi zegt in een interview dat het speelveld wat hem betreft nog geheel open ligt. “Ons plan is om een online bestemming te worden waar mensen naartoe gaan om hun favoriete shows te bekijken”, zei hij vorige week.

Plug-in nodig
Dan moet zijn bedrijf eerst nog afrekenen met enkele eigenschappen die kijkers in het verkeerde keelgat zouden kunnen schieten. Zo wordt elk programma standaard voorafgegaan door een advertentie van vijf seconden lang die belet om door afspeellijsten te bladeren.

Daarnaast heeft de nieuwe Joost-site een plug-in nodig van bijna acht MB, waardoor het nog steeds niet mogelijk is om achter een willekeurige computer te zitten en meteen te beginnen met kijken

Met een bijdrage van CNET News