Webtelevisiezender Joost waagt een tweede poging om de gunsten van de online kijker voor zich te winnen. Het laat zijn desktopsoftware voor wat het is en vertoont zijn programmering alleen nog maar in de browser.

De videodienst stapt over op Flash om "downloadvrij" te kunnen uitzenden, zoals topman Mike Voipi het uitdrukt op de bedrijfsblog. Joost, dat samenwerkt met mediareus Viacom, voegt een sociale gemeenschap toe die het online tv-kijken interactiever moet maken. Het zegt dat het inmiddels 46.000 professionele video's kan aanbieden. Daarnaast heeft het de programmagids een nieuwe indeling gegeven – in shows, muziek en film - om de overzichtelijkheid te verbeteren.

Worsteling
Joost, afkomstig van de makers van Kazaa en Skype, werd vorig jaar met veel bombarie aan de wereld gepresenteerd, maar worstelde om gebruikers te vinden voor zijn model van gratis tv-kijken omringd door advertenties. De oorzaak daarvan lag voornamelijk in de verplichte download van een bureaubladspeler en het uitblijven van interessante programma's. De online dienst moet het opnemen tegen Youtube en Hulu in de Verenigde Staten.