Al een jaar lang gonst het in televisieland over een nieuwe techniek die een serieuze bedreiging zal vormen voor lcd- en plasmaschermen. Lasertelevisies zijn op alle vlakken superieur, maar moeten eerst het blikveld van de grote schermproducenten zien te vangen.

Als alle aangekondigde eigenschappen van lasertelevisies op waarheid berusten, is het gedaan met lcd en plasma. De nieuwe techniek, die het Australische Arasor vorig jaar oktober vanuit het niets aan de wereld presenteerde, vertoont meer kleuren, lijdt niet aan kleurverval, is zuiniger, dunner en ongeveer net zo duur als de twee dominante beeldschermsmaken op de markt.

In plaats van een draaiend kleurenwiel dat een lichtbron filtert en op een projectiescherm vertoont, maakt lasertelevisie gebruik van drie afzonderlijke laserstralen die de basiskleuren rood, blauw en groen projecteren. De stralen zijn in staat om negentig procent van de kleuren te imiteren die menselijke ogen kunnen waarnemen, terwijl lcd en plasma slechts tot vijftig procent komen. Het lokale Amerikaanse televisiestation KRON4 schoot vorig jaar een reportage over lasertelevisie bij het bedrijf Coherent, dat eveneens bezig is met de ontwikkeling van dit soort schermen.

Eerste modellen Als de lasertelevisie dan zo veel beter is, waar blijft hij dan? Vorig jaar beloofde Arasor nog dat de Kerstman in 2007 de gloednieuwe lasertelevisie onder de boom ging zetten, maar het moest in de Sydney Morning Herald toegeven dat het nog zeker tot 2009 gaat duren voor de eerste modellen in de winkel verkrijgbaar zijn.

Van alle grote spelers op de beeldschermenmarkt heeft tot nu toe alleen Mitsubishi Digital Electronics serieuze interesse getoond om de lasertelevisie in productie te nemen. Het bedrijf zegt in januari volgend jaar op de Amerikaanse elektronicabeurs CES het eerste model te tonen, maar zijn concurrenten laten het voorlopig nog bij prototypes.

Zolang de grootste producten hun blik op andere technieken laten rusten, blijven lasertelevisies voorlopig speeltjes van rijke gadgetfreaks en Saudische oliesjeiks. Sony kijkt geconcentreerd naar zijn nieuwe OLED-modellen en Samsung maakte onlangs bekend dat het 2,2 miljard dollar extra steekt in een van zijn lcd-televisiefabrieken. Het ziet er naar uit dat laser nog een paar jaar de toekomst heeft, terwijl lcd en plasma de huiskamer in bezit houden.