Mobile

L: één Android voor telefoons, tv’s, horloges en de auto

Vorige week presenteerde Google op zijn I/O-ontwikkelaarsconferentie een visie voor de volgende versie van Android. Deze Android L moet bovenal een einde maken aan de wildgroei van Android-varianten, zowel mobiel als elders.

Het is een ongeziene stap dat Google heel vroeg over een nieuwe Android-versie zo uitgebreid begint te praten. Android L verschijnt op z'n best in het najaar, en dan zal het nog even duren vooraleer het besturingssysteem de stap maakt naar producten. Maar Google wil door een open communicatie meer partijen betrekken. Maar wat is er nu nieuw aan Android L?

,

Google heeft altijd ambities gehad om Android naar zoveel mogelijk apparaten te brengen, niet enkel mobiele toestellen. Maar pogingen om bijvoorbeeld iets te betekenen op tv-vlak verliepen wat chaotisch en werden niet afgestemd op wat er op mobiel vlak gebeurde. Dat is nu anders.

Android L moet de basis vormen van software die op heel diverse producten zal opduiken. Televisies bijvoorbeeld, ontvangen Android TV, inmiddels de derde poging van Google om iets te betekenen op tv-vlak. Het is nog vroeg dag, maar het lijkt wel alsof deze keer meer fabrikanten overtuigd zijn geraakt om mee te doen. Alleen Samsung ontbreekt in het rijtje – voorlopig. 

Met Android Wear wil Google een nieuwe impuls geven aan wearables. De voorbije jaar of twee zijn er bij verschillende fabrikanten opvallende smart watches gelanceerd, maar geen enkel zorgde voor een grote doorbraak bij de consument. Android Wear wil daar wel voor zorgen, door een aantal eigenzinnige keuzes.

Op bedieningsvlak bijvoorbeeld, is er niet geprobeerd om de rijke interface van telefoons-apps op een compact schermpje te tonen of een veelvoud van knoppen aan te brengen. De bedoeling is dat je een Android Wear-horloge via de stem aanstuurt, hoewel er daarnaast wel veegbewegingen op het aanraakscherm mogelijk zijn – bijvoorbeeld om van app te wisselen.

Je zou een Android Wear-horloge kunnen zien als een poging om de gepersonaliseerde Google Now-ervaring naar je armband te brengen. Je kan bijvoorbeeld een bericht krijgen dat je vertelt om welk uur en waar je volgende vliegtuigvlucht vertrekt. 

Notificaties of berichten, daar draait het om. Ontwikkelaars van apps op telefoons worden aangemoedigd om notificaties voor Android Wear-telefoons te ondersteunen, zodat je bijvoorbeeld gewoon naar je pols kan kijken om te zien welk liedje er nu via je audiosysteem afgespeeld wordt.

Google is ook slim genoeg om te realiseren dat horloges in de eerste plaats mode-artikelen zijn. Daarom kan het platform naast rechthoekige schermen ook ronde displays ondersteunen.

In eerste instantie verschijnen er Android Wear-horloges bij drie merken: LG, Motorola en Samsung. De LG G Watch kunnen we al binnenkort verwachten, met een prijskaartje van 199 euro.

 

,

Ook een uitstap naar de auto wordt een belangrijk speerpunt van de nieuwe Android L-strategie. Het idee achter Android Auto klinkt heel vertrouwd in de oren: net zoals Apples CarPlay wordt er geen computer in het dashboard verwerkt waar Android op draait, maar is de headunit bedoeld als extern scherm voor je smartphone. Maar er wordt wel een vereenvoudigd menusysteem getoond, zodat bestuurders niet een voorligger rammen omdat ze proberen een interface te ontcijferen.

Ook hier zorgt Google Now voor de nodige inspiratie. Als je 's morgens op je gewoonlijk tijdstip in de auto springt om naar je werk te vertrekken, zal Android Auto automatisch informatie over de route naar het kantoor verschaffen. 

Het aansturen van Android Auto zal via stemcommando's gebruiken. Ook het beantwoorden van berichten kan je via spraak doen.

De sleutel tot succes is een brede ondersteuning door autofabrikanten en bouwers van after-market audiospullen. Google lijkt die horde al genomen te hebben, want ongeveer veertig partners stappen in het Android Auto-verhaal. Daaronder ook de meeste grote automerken. Enkel Peugeot en Citroën worden niet vermeld, terwijl grote namen zoals onder andere Audi, Ford, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Renault, de VAG-groep en Volvo participeren.

Daar zitten een aantal merken bij die ook Carplay gaan inbouwen, dus we vermoeden dat veel autofabrikanten het voorbeeld van Audi gaan volgen en gewoon beide systemen ondersteunen. Omdat de head-unit zowel bij Apple als Google een 'domme' display zijn, moet dat technisch niet overdreven moeilijk zijn.

,

Android L is natuurlijk ook heel belangrijk voor mobiele toestellen, smartphones voorop. Een belangrijke evolutie is dat Google veel meer controle wil nemen over de software en de vele variaties die bestaan qua menu's en gebruikerservaringen bij merken wil onderdrukken. Zeker de interface moet veel consister worden, vindt Google.

De trend is om interfaces op mobiele toestellen 'vlak' te maken, zoals bij iOS 8 en Android Jelly Bean. Android L breekt daar niet mee, maar zal toch meer animaties en iets meer dieptegevoel bevatten dan voorheen. Zo zullen notificaties met een schaduw 'boven' het hoofdscherm hangen. Ook het lettertype is opnieuw onder handen genomen.

Google wil wel dat Android L gebruikers minder lastig valt. Notificaties van Android en apps zullen minder vaak verschijnen en strakker ogen. L zal ook leren welke notificaties leiden tot reacties van de gebruiker en op basis daarvan na een tijd enkel relevante berichten tonen.

De nadruk ligt ook heel sterk op het efficiënt maken van Android en – aansluitend – de accuduur te verlengen. Mobiele toestellen met batterijen die na één dag de geest geven, het is immers een groot frustratiepunt bij vele mensen. Verwacht echter geen spectaculaire vooruitgang: de nieuwe code van Android L zou mobiele toestellen een uur of zo extra adem geven, niet een verdubbeling of iets dergelijk. Een ontsnapping aan frequente laadbeurten zal meer fundamentele voorgang op batterijgebied vereisen, vermoeden we.

,

Android L zal wellicht in het najaar in finale vorm verschijnen. Wellicht zonder het gezelschap van een nieuwe Nexus-telefoon of -tablet, zoals dat vroeger wél het geval was. Nieuwe Nexus-apparaten komen er aan, al is het niet duidelijk wie ze zal produceren. Het lijkt er sterk op dat LG – de bouwer van de succesvolle Nexus 5 – deze keer de eer aan iemand laat. "Ze oogsten succes, maar Nexus-toestellen zijn voor een kleine groep geeks en niet voor het grote publiek", hoorden we zo nog recent van LG's hoofd van corporate communication, Ken Hong.

De nieuwe software zal zoals altijd eerst beschikbaar zijn op deze Nexus toestellen. Maar sommige fabrikanten, zoals HTC, hebben beloofd bestaande toestellen al in het vierde kwartaal van de nodige updates te voorzien. 

Ontwikkelaars hebben nu wel toegang tot een preview van Android L, nog een first. Dat is een positieve ontwikkeling, want het betekent hopelijk dat bij de formele lancering van de nieuwe software er veel meer apps aangepast zullen zijn.

Concluderend is het toch wel duidelijk dat Google niet echt zijn ambities voor Google heeft opgeborgen. Maar waar het bedrijf vroeger meester was in gefragmenteerde en halfbakken initiatieven die vaak hun potentieel niet waarkmaakten of zelfs een stille dood stierven, lijkt Google nu echt wel een plan te hebben. Een plan dat steek houdt, bovendien, waar mobiel een leidende rol blijft spelen maar waar ook andere toestellen aan participeren. En dan hebben we nog niet gesproken over andere nieuwe richtingen van Google, zoals domotica.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.