Gamers kunnen met eigen ogen zien wat er gebeurt als Steven Spielberg zijn magie loslaat op een computerspel. Het puzzelspelletje Boom Blox, dat vierhonderd levels vol "strategische destructie" telt, ligt deze week in de Europese winkels.

Uitgever Electronic Arts (EA) maakte in 2005 bekend dat de bekende regisseur had toegezegd om een zogenoemde casual game te ontwikkelen. Spielberg wilde zien hoe het was om een spel voor zijn kinderen te maken.

Het resultaat is een Wii-spel dat zich specialiseert in het stukgooien van blokkentorens met hulp van de afstandsbediening van de Nintendo-controller. Door zijn opzet is Boom Blox geschikt voor kinderen én doorgewinterde gamers, omdat de torens met een welgeplaatste honkbal in één keer tegen de vlakte aan gaan. Spelers kunnen hun eigen levels opbouwen en via Wii Connect tegen elkaar spelen.

Het spel zal ook via mobiele telefoonabonnementen worden verspreid. Het geeft EA een goede kans om te zien of de gouden hand van Spielberg in de filmwereld ook werkt in gamesland. De regisseur was eerder betrokken bij de ontwikkeling van spellen, maar die waren allemaal afkomstig van films die hij zelf naar de bioscoop begeleidde.

De spelstudio heeft de maker van Jaws en E.T. vastgelegd voor drie titels. Het volgende Spielberg-project zal de overstap maken naar de Xbox 360 en PlayStation 3-consoles.