Mobile

Lezerstest: HTC Sensation XE review

FWD vroeg aan drie lezers om een HTC Sensation XE uitgebreid te testen en hun ervaringen op te tekenen. Hieronder vind je de bespreking van Tom Van Raemdonck uit Meise. Vind je dit de beste van de drie reviews, klik dan hier om naar Facebook te gaan en druk op de 'vind ik leuk'-knop. Je maakt dan zelf kans om een Sensation XE te winnen.

Onder de mensen die een van de lezerstesten van de HTC Sensation XE leuk vinden, verloten we op 26 januari 2011 om 23u59 een van de smartphones. (De andere twee lezersreviews vind je door hier en hier te klikken)

De HTC Sensation XE is op vlak van multimedia HTC’s paradepaardje. Uitgerust met Beats Audio belooft HTC de muziekfanaat een ware muzikale trip. Of HTC aan deze verwachtingen kan voldoen, lees je in deze review.

Eerste indruk
Het eerste wat opvalt als je deze smartphone vasthebt, is het speelse design dat HTC hanteert. Helemaal zwart met hier en daar een rode toets, die de aanwezigheid van Beats Audio benadrukt. Het grote qHD-scherm geeft de kleuren levendig weer, maar is op maximum helderheid ietwat fel, waardoor de kleuren iets fletser worden. Ondanks het grote 4,3 inch scherm ligt de Sensation XE wel goed in de hand.

Onder de moterkap bevindt zich een 1,5 GHz dual-core processor die je HD-vertier kan verwerken zonder enige vertragingen. Deze haalt zijn energie uit de 1730 mAh Lithium-ion batterij, die de gemiddelde gebruiker 36 uur zonder lader zou moeten stellen. Op de achterkant is er een 8 MP camera geplaatst, die ook kan filmen in 1.080p, en vooraan is er nog een VGA-cameraatje om je gezicht te delen met een andere videobeller. Om alle media op te kunnen slaan, is er 1 GB intern geheugen, uitbreidbaar met een SD-kaartje.

Sense 3.0
Als je het toestel de eerste keer opstart, loodst een wizard je met eenvoudige stappen door de eerste instellingen. De Sensation draait Android Gingerbread met daarover de overlay van HTC, genaamd HTC Sense 3.0. Deze Sense maakt de telefoon gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor mensen die pas nieuw zijn in de smartphonewereld. Hiermee doorbreekt HTC de valse veronderstelling dat het androidplatform niet geschikt is voor de grote massa.

Sense brengt ook enkele grafische oogsnoepjes met zich mee. Zo is er een vloeiend 3D-effect als je wisselt tussen bureaubladen, die je kan volproppen met allerhande widgets en apps. Als je de statusbalk naar beneden sleept, kan je snel aan de veelgebruikte instellingen of kun je je laatst gebruikte apps terug opstarten.

Eén van de handigste features van Sense is het personaliseerbare unlock-screen. Je kan zelf vier apps kiezen, die je snel kan opstarten door ze van je unlock-screen in de cirkel onderaan te slepen. Je kan als achtergrond het weer tonen, de aandeelkoersen overzien of zelfs enkele foto’s uit je fotoalbum voorbij doen vliegen.

,

Gebruik
Het keyboard van HTC is zeer makkelijk in omgang. Bovendien kan je het calibreren zodat het aanraakscherm zich aanpast aan jouw vingers. Het enige minpuntje hier is dat je een omweggetje moet gebruiken om een AZERTY-layout te hebben. Als je bij de instellingen van het keyboard de taal in het Frans zet en als tweede taal Nederlands kiest, dan lukt dit wel.Bellen met de HTC Sensation XE gaat vlot en de speaker is luid genoeg. Met je Gmail-account kan je makkelijk je telefooncontacten synchroniseren en back-uppen. Dankzij de Facebook-integratie van Sense kan je ook je Facebook-vrienden linken aan je telefooncontacten.

De standaard sms-applicatie komt wel wat saai over en doet een beetje afbraak aan de visuele schoonheid van Sense. De standaardbrowser van Sense overtuigt evenmin, maar er zijn genoeg alternatieven op de Android Market te vinden. Desalniettemin is het zeer vlot surfen dankzij het grote scherm en de pagina’s laden zeer vlot.

Beats
Beats Audio. Dit is wat de Sensation XE onderscheidt van zijn collega-smartphones. Je kan Beats in- en uitschakelen en op die manier hoor je een duidelijk verschil. Het geluid wordt dynamischer en de bassen worden ietwat opgedreven. Een enkel minpuntje is dat Beats Audio niet werkt met andere muziekspelers buiten die van Sense.

Maar HTC heeft z’n best gedaan met deze muziekspeler. Vanuit het speelscherm heb je makkelijk toegang tot de belangrijkste controls die je nodig hebt bij het beluisteren van muziek. Er is zelfs de mogelijkheid ingebouwd om via Wi-Fi je externe mediaservers te doorzoeken op muziek en deze dan af te spelen op de Sensation XE of op een UpnP-toestel. Je kan uiteraard ook nummers van de Sensation XE streamen naar het UpnP toestel.

Nog een enkel minpuntje voor de muziekfanaat die graag zelf z’n equalizer instelt: deze is niet aanwezig in de standaard app. Voor de meeste muziek is dat niet zo erg, want Beats Audio doet z’n best om je favoriete muziek zo levendig mogelijk te maken. Helaas durft het geluid soms niet optimaal te zijn bij oudere muziekstijlen.

Camera
De camera die zich achterop het toestel bevindt, kan een resolutie aan van 8 megapixel. Dit zorgt voor mooie kiekjes, zolang er genoeg licht is. Om foto’s te maken wanneer het wat donkerder is, is er wel nog een dubbele flits aanwezig. Helaas flitsen deze LED-lampjes nogal fel en verblinden ze je model of worden ze opgeslokt door de duisternis als je verder dan een paar meter wil fotograferen. Dit vormt niet echt een probleem, want tot dusver zijn er geen telefoontoestellen met ‘nightvision’. Wel leuk is dat je tijdens het fotograferen allerlei effecten kan instellen.

De kwaliteit van filmpjes is verbazingwekkend goed voor een smartphone. Ondanks ruwe bewegingen tijdens het filmen, blijft het beeld vrij stabiel. Filmen in Full HD ziet er leuk uit, maar klinkt op papier mooier dan in werkelijkheid en slokt heel wat opslaggeheugen op, dat je liever wil volproppen met muziek.

,

Conclusie
Voldoet de HTC Senstion XE aan de hoge verwachtingen? Meer dan dat! De kleine minpuntjes verzinken snel in het enthousiasme van alle toeters en bellen die deze smartphone met zich meedraagt. Met Sense aan boord raak je verslaafd aan de visuele effecten en kan je productief omspringen met heel je mediabibliotheek. Zeker een aanrader voor de mediafanaat (met diepe zakken)!