Beeld

Lezersverslag: IFA 2012

FWD en Samsung nodigden een lezer uit om IFA van dichtbij mee te maken. Wat hij zag was een interessante maar ook vreemde wereld.

Het is niet vanzelfsprekend om als leek de persvoorstellingen en events mee te maken die de grote IFA-beurs vooraf gaan. De interesse is groot en de producenten willen de juiste mensen bereiken waardoor de plaatsen beperkt zijn. Iets dat we op de eerste dag al snel ondervonden.

Woensdag 29 augustus – Samsung Mobile Unpacked
Berlijn is helemaal klaar voor de massa mensen die de volgende dagen het mekka van de elektronica zullen bezoeken: IFA-vlaggen wapperen langs de straten, grote spandoeken van bekende merken hangen langs de gebouwen en de marketeers van Mediamarkt verwerken de beurs zelfs in hun advertenties. We zijn dan ook in de juiste sfeer als we aankomen aan de unieke Tempodrom voor de eerste kennismaking met de nieuwe producten van Samsung.

Hier wordt pas duidelijk hoeveel mensen belangstelling hebben voor dit evenement; niet alleen de Europese pers maar ook opvallend veel Aziatische geïnteresseerden zijn present. Er zijn zelfs zoveel aanwezigen dat er niet voldoende zitplaatsen zijn in de Tempodrom, zodat er op het laatste moment nog voorbereidingen worden getroffen om buiten een livestream mogelijk te maken. De vertraging die dit met zich meebrengt stelt het geduld van de pers op de proef, maar uiteindelijk mogen de nieuwsgierigen toch binnen.

De details van de verschillende producten kan je elders op deze website terugvinden, maar de manier waarop deze aan het publiek getoond worden, kan je nog het best vergelijken met een filmfestival zoals Cannes. Hier zijn de smartphones en tablets de sterren, die eveneens onthaald worden met een applaus van de fans, en de vertegenwoordigers van Samsung zijn de fiere regisseurs die hun werk komen voorstellen.

Dit doen ze één voor één op een uitstekende manier, niet als professionele sprekers maar wel als vakmensen met een passie voor hun eigen producten, een constante doorheen deze reis trouwens. De goochelaar die de kleine pauzes opvult daarentegen, kunnen we minder smaken.
 

,

Donderdag 30 augustus – Pushing Boundaries Press Conference
Het Unpacked Event was slechts een voorproefje, want op de persconferentie worden de belangrijkste nieuwe Samsung producten voorgesteld. Op een leuke manier wordt afgewisseld tussen aanwezige sprekers en geprojecteerde beelden van vertegenwoordigers van de verschillende takken van Samsung. De focus ligt hier volledig op de Europese markt met een duidelijke nadruk op zuinige, energiebesparende producten.

Het wordt dan ook tijd om de beurs zelf eens te gaan bezoeken. De toegang is echter nog zeer beperkt aangezien er nog volop gebouwd wordt aan de verschillende standen. De zaagmachines en andere zware werktuigen staan in schril contrast met de hoogtechnologische snufjes in de hal, maar de werkmannen zijn deze manier van werken duidelijk gewoon en bouwen ongestoord verder.

Het hoogtepunt van de dag is de productbriefing, waar mensen van Samsung ons even de tijd geven om zelf aan de slag te gaan met enkele van de 'Mobile'-producten. Iedereen krijgt een Galaxy Note II in handen en kan naar hartenlust verkennen en ontdekken. Onder deskundige leiding van onder andere de vice-president worden we wegwijs gemaakt, waarna er nog tijd over is om gek te doen met de vele functies van deze Smartphone. Het is opvallend hoe toegankelijk de mensen van Samsung zijn, zelfs als je er rekening mee houdt dat dit een persvoorstelling is. Ook lastige vragen zoals “Waarom kan je niet telefoneren met de Galaxy Camera als die toch een SIM-kaart heeft?” worden zo eerlijk mogelijk beantwoord.

Na twee dagen zijn we voldoende vertrouwd met de producten van Samsung. Het wordt dan ook hoogtijd om wat andere standen te bezoeken, zodat we onze ervaringen bij Samsung kunnen kaderen in het geheel.
 


,

Vrijdag 31 augustus – De IFA beurs
Als we aankomen in de enorme Messe van Berlijn, kan het contrast niet groter zijn. De stellingen hebben plaats gemaakt voor prachtige verlichting en een kunstwerk van OLED-televisies. We worden nog een laatste keer rondgeleid in de Samsung-hal, waarbij we ook de Multiview van de OLED-televisie kunnen uitproberen. Het is zeker leuk dat mensen naar twee verschillende signalen kunnen kijken, maar het tekent toch een bijzonder asociaal beeld van de gemiddelde huiskamer.

Ondertussen is het beduidend drukker geworden, hoewel vandaag alleen maar de pers en de handelaars aanwezig zijn. De standen van grote namen zoals Sony en Philips zijn nu al een centrum van bedrijvigheid en iedereen wil de interessantste producten wel eens geprobeerd hebben.

Na verschillende standen bezocht te hebben, valt het toch op dat vele merken dezelfde trends volgen. Apps worden een belangrijk gegeven in de nieuwe generatie televisies, die allemaal wel iets 'smart' hebben. Men doet ook bijzonder veel moeite om nieuwe productcategorieën op te zoeken, zoals een 20-inch tablet, waardoor de grenzen tussen de categorieën alleen maar vager worden.
 


Kleinere merken proberen soms ook op andere manieren de aandacht te trekken, zo kan je enkele meiden in bikini gaan bewonderen die een hele dag in een jacuzzi doorbrengen met een waterdichte mp3-speler.

Boven alles is IFA echter gewoon enorm groot. Je kan op één dag bijzonder veel indrukken opdoen waardoor het risico van een overload niet onbestaande is. Al bij al zijn we toch blij dat we morgen niet meer op IFA zijn, als de deuren worden geopend voor het grote publiek.

Als leuke afsluiter mogen we ook nog naar de Marshall-persvoorstelling van de nieuwe Hanwell, de eerste Marshall-luidspreker, in de legendarische Hansa Tonstudios. Hoewel Marshall niet aanwezig is op IFA, hebben ze toch hun eigen draai gegeven aan het mediacircus. Zo krijgen we een korte maar prachtige presentatie van de nieuwe luidspreker met handige informatie als: "De Hanwell heeft een On/Off Switch met lampje en een volumeregelaar". Met de overweldigende specificatielijstjes van IFA in het achterhoofd is deze benadering een welkome afwisseling! Maar Marshall zou Marshall niet zijn als de muziek niet centraal stond, dus kwamen The Eagles of Death Metal even voordoen hoe je een echt feestje bouwt.

Een betere afsluiter voor ons bezoek konden we zelf niet verzinnen!
 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.