Na een moeizaam derde kwartaal maakt Logitech bekend dat het zijn Harmony-afstandsbedieningen bij het grof vuil zet. Ook andere productgroepen moeten er aan geloven.

Logitech heeft naar eigen zeggen een ‘teleurstellend’ financieel kwartaal achter de rug. De omzet lag 14 procent lager dan dezelfde periode in 2012 en het bedrijf moest een nettoverlies incasseren van 195 miljoen dollar, terwijl vorig jaar nog een winst van 55 miljoen dollar werd geboekt.

De maker van randapparatuur heeft daarom besloten om zijn Harmony-divisie te verkopen. Dat zijn universele afstandsbedieningen die werken voor de meeste elektronica in de huiskamer.

Logitech kocht Harmony in 2004 voor 29 miljoen dollar, maar ondanks hun relatieve populariteit moeten deze accessoires nu het veld ruimen. Volgens Logitech-directeur Bracken P. Darrell ligt de oorzaak van de slechte prestaties bij de kwakkelende pc-markt. “Zoals we hebben aangegeven aan het begin van het derde kwartaal, was voortdurende zwakheid in de globale pc-markt de voornaamste verklaring voor onze tegenvallende resultaten in Q3”, zei hij in een verklaring.

Logitech is van plan om ook andere divisies weg te snijden om weer terug in de zwarte cijfers te komen. Het wil zich meer gaan richten op accessoires voor smartphones en tablets. “We hebben daarom het proces in gang gezet om ons te ontdoen van onze afstandsbedieningen en digitale videobeveiligingsproducten. We zijn daarnaast van plan om andere niet-strategische producten stop te zetten, zoals speakerdocks en (accessoires voor) consolespellen voor het einde van het kalenderjaar 2013”, aldus Darrell.