Apple zou voeren met Tidal over een mogelijke overname. De iPhone-bouwer zou met een acquisitie zijn eigen Apple Music willen versterken, iets dat wel eens nodig kan zijn. Het nieuws over de gesprekken is nog niet bevestigd door Apple, maar werd opgepikt door de doorgaans goed geïnformeerde Wall Street Journal.

Op eerste zicht zou een overname van Tidal niet echt logisch lijken. Apple heeft zelf zwaar geïnvesteerd in een eigen streamingdienst, die sinds de lancering in 2015 ongeveer vijftien miljoen abonnees strikte. Zij betalen 9,99 dollar of euro per maand, zowat de universele abonnementsprijs voor een (lossy) streamingdienst. Dat zijn heel wat meer abonnees dan Tidal, die ongeveer 2,4 miljoen betalende klanten zou hebben. De marktleider, Spotify, zegt 80 miljoen betalende gebruikers te hebben.

Tweede viool spelen is op zich wellicht niet het probleem voor Apple, wél dat het aantal van 15 miljoen relatief weinig is vergeleken met het totaal aantal mensen met een iPhone, iPad en Mac-computer. Er zijn ongeveer een miljard Apple-toestellen in gebruik op dit moment.

Wat zou Tidal dan voor Apple kunnen betekenen? De streamingdienst, die eigendom is van Jay-Z en enkele andere artiesten, slaagt er bijvoorbeeld wel in om abonnees te overtuigen om meer geld uit te geven aan een abonnement. Een significant deel van de Tidal-abonnees betaalt immers 14,99 dollar / euro voor een lossless abonnement. Bovendien heeft Tidal sterke banden met bepaalde grote artiesten, die op hun beurt exclusieve releases kunnen leveren. Net zoals in de consolewereld kan exclusiviteit een wapen zijn om nieuwe abonnees te lokken en bestaande te behouden.