De wereld is nog nooit zo dicht bij het einde geweest als in de vroege jaren ’80, met een wereldwijde economische crisis en een Koude Oorlog die zijn hoogtepunt naderde, en dat leverde onder meer deze dystopische klassieker af.


Met Mad Max 2: The Road Warrior pompte de Australische regisseur George Miller zijn op een eerder laag budget gedraaide eerste prent uit de reeks, waarin Mel Gibsons personage vrouw en kinderen verliest aan de reddeloosheid van een uiteengevallen samenleving, op met een fikse dosis adrenaline (kijk vooral naar de klassieke autoachtervolging aan het einde).

Maar hij stak er ook een paar schrikbeelden in die wel eventjes blijven hangen: roversbendes die het gemummificeerde lijk van gedode tegenstanders vooraan hun jeep laten hangen, een hoofdpersonage dat een blik hondenvoer deelt met zijn trouwe viervoeter, enzovoort.

Ook het geweld in Mad Max 2 kan tellen: in tegenstelling tot in de eerste, waarin er eerder werd gesuggereerd dan getoond, ging Miller deze keer voluit, waardoor hij er meteen de hardste prent uit de reeks mee maakte. En uit zijn carrière, want de laatste jaren wierp hij zich vooral op kindervertier als Babe: Pig in the City en Happy Feet.

Zaterdag 8 oktober op VT4 om 23u35