Medion wil niet langer het “huismerk” blijven voor de Aldi-pc’s. Wellicht vanaf dit najaar zullen de toestellen van dit merk ook via andere winkelkanalen worden verdeeld. Dat verklaarde Michiel Van der Vliet, de Benelux-directeur van Medion, gisteren op de elektronicabeurs Cebit in Hannover. Het bedrijf onderhandelt hierover momenteel met verschillende bekende elektronicaretailers in ons land. Ook in Nederland is het bedrijf stapsgewijs uit zijn 'Aldi-keurslijf' aan het komen.

 Een logische partner voor Medion is alvast de Duitse distributiegroep Metro, de eigenaar van de elektronicaketen Media Markt en van de hypermarktketen Makro. Buiten België verkoopt Media Markt al langer toestellen van Medion, en de verwachting is dat ons land zal volgen. Ook bij Makro, waar Medion vorige week goede resultaten boekte met een testverkoop van een hoogwaardige pc, is er interesse.
 
De herpositionering in de Benelux is een gevolg van een bredere reorganisatie van de Medion-groep. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om alleen nog te investeren in zijn centrale merknaam Medion. Een dertigtal andere merken in de portefeuille, zoals Lifetec of Tevion, zullen daarom stilaan verdwijnen.
 
Door de veelbesproken stunts, waarbij de toestellen in een beperkte voorraad en tegen scherpe prijzen werden aangeboden in de Aldi-winkels, hebben de Medion-pc’s een “goedkoop” imago gekregen, volledig in lijn met dat van de winkelketen. Maar dat is niet overal zo, zegt Michiel Van der Vliet, de Nederlander die de verkoop van Medion in de Benelux een nieuwe impuls moet geven. “In Duitsland is Aldi een aanvaarde supermarktketen met een goede prijs-kwaliteitperceptie. Maar Nederlanders en Belgen zien Aldi toch nog altijd als de goedkope supermarkt.”
 
In welke winkels zou u in de toekomst ook Medion-pc’s willen zien staan?
“We kiezen bewust voor de betere retailers. In Nederland zijn we al binnen bij de 180 winkels van Expert (een groepering van zelfstandige winkels, red.), waar we onlangs een succesvolle notebook-actie gedaan hebben. In de Bijenkorf (een bekende en ietwat trendy warenhuisketen, red.) liggen we vanaf april met een notebook en een pc naast de producten van Apple. En in Schiphol beginnen we in de luchthavenshops van Capi. Dat zijn misschien allemaal kleine stapjes, maar door alleen met een Media Markt in zee te gaan, zal ik de andere retailers niet meekrijgen. Ik wil dat Medion niet alleen in schreeuwtenten verkocht wordt. We willen onze klanten breder bedienen, en tonen dat we toch dezelfde prijzen kunnen bieden als in de Aldi. We mikken op een plaats in de top-vijf.”