Het stond in de sterren geschreven dat de dominantie van de iPad vroeg of laat voorbij zou zijn. Maar Apple ligt er wellicht niet wakker van dat er meer Android-tablets dan iPads verkocht zijn. Ze blijven de grootste en sowieso zit de verkoop van tablets nog stevig in de lift.

Nieuwe cijfers van Gartner tonen aan dat er vorig jaar 68 procent meer tablets werden verkocht dan in 2012. In totaal werden er 145,43 miljoen van de mobiele toestellen effectief aan de man gebracht. Het gaat hier volgens het marktbureau wel degelijk om verkochte, niet enkel verscheepte tablets.

Als (her)uitvinder van de tablet, was lange tijd Apple eigenaar van de meerderheid van de markt. Maar die dominantie positie is voorbij. In 2013 draaide bijna 121 miljoen tablets Android, niet Apples iOS. Met 70 miljoen verkochte iPads zal Apple niettemin best tevreden zijn.

Dat is zeker zo als je kijkt naar hoe de cijfers zijn opgebouwd. De sterke groei van Android-tablets is op de rekening te schrijven van goedkope toestellen, waar de marges klein zijn. Zo klein zelfs, dat Gartner waarschuwt dat het "kritisch" zal zijn voor grote merken om een meerwaarde te creëren. 

Dat er veel goedkope tablets zijn verkocht, mag niet verbazen. Een groot stuk van de groei van de markt zit in ontwikkelingslanden.

De iPads die Apple verkoopt, hebben minder last van de prijzenslag bij Android-tablets. Apple speelt enkel in het hogere segment en combineert dat met marges die 30 procent overstijgen. Bijgevolg maakt het bedrijf ook behoorlijk wat winst aan zijn 70 miljoen verkochte tablets.

Apple blijft nog altijd de grootste tablet-verkoper, met een marktaandeel van 36 procent. Nummer twee is Samsung, nu wereldwijd goed voor 19 procent van alle tablets. Dat is een immense groei voor het Koreaanse bedrijf, dat in 2012 nog maar 7,4 procent van alle tablets leverde.

In de tabletmarkt zien we dus hetzelfde als bij smartphones. Het lucratieve deel van de koek wordt verdeeld tussen Apple en Samsung, en de kruimels zijn voor een grote groep kleine spelers. Bij die kleintjes zijn Asus, Amazon en Lenovo de belangrijksten, maar ook zij halen maar enkele procenten van de markt binnen.

De grote verliezer in dit alles blijft Microsoft. Ondanks de grote push achter Windows 8 en 8.1 maakt de softwaregigant nauwelijks indruk.