Een Britse distributeur die meer dan 200 labels vertegenwoordigt heeft zijn catalogus verwijderd uit muziekdienst Spotify.



Dat is gebeurd als reactie op een Amerikaanse studie die aantoont dat het streamen van muziek een negatieve impact heeft op verkoopcijfers.

Het gaat om de Britse distributeur STHoldings, die zich vooral specialiseert in techno en dubstep en onder meer Hessle Audio en Dub Police Records vertegenwoordigt. "Het merendeel van onze labels wil niet dat hun muziek te vinden is op streamingdiensten vanwege de lage inkomsten en het schadelijke effect op de verkoop. Daarbij verliest hun muziek ook haar bijzonderheid", laten ze weten.

Ruim tweehonderd labels
De groep vertegenwoordigt 234 labels. Slechts vier daarvan hebben besloten hun nummers niet van de muziekdiensten te verwijderen.

STHoldings laat zich leiden door een onderzoek dat is uitgevoerd door NPD Group en NARM. Die ondervroegen mensen over het ontdekken en aankopen van muziek, en concludeerden dat Spotify en gelijksoortige diensten muziek wel toegankelijker maken, maar de muziekverkoop niet aanmoedigen en integendeel, juist een schadelijk effect hebben op de verkoopcijfers.

Reactie Spotify
Als reactie op het nieuws meldt een woordvoerder van Spotify dat zij als streamingwebsite "een grote waarde toevoegen aan de muziekindustrie".

"We hebben nu al miljoenen gebruikers overtuigd om opnieuw te betalen voor muziek, in plaats van illegaal te downloaden. Artiesten ontvangen nu al inkomsten van Spotify, en hoe meer wij groeien, zullen die inkomsten ook meegroeien. Zo hebben we sinds onze lancering drie jaar geleden al 150 miljoen dollar aan inkomsten verdeeld."

Spotify heeft ook bedenkingen over het gevoerde onderzoek. Volgens het bedrijf moet het effect van Spotify niet worden gemeten door uit te rekenen wat de omzet voor de muzieklabels is, maar door uit te rekenen hoeveel gebruikers betalen voor muziek in plaats van deze illegaal te downloaden.