On-demand diensten zijn goed op weg om even vertrouwd te geraken bij het grote publiek als de televisie zelf. Marktstudies van IHS gaan nog een stap verder: in 2012 zou het aantal streams de verkoopcijfers van DVD's en Blu-ray's zelfs al overtreffen.


Eindeloos wordt er gediscussieerd over het al dan niet dreigende uitsterven van fysieke mediadragers. Sommigen menen dat mensen graag "iets vast hebben", anderen zijn dan weer verknocht aan het gebruiksgemak van digitale distributie. Los van die discussie claimt het IHS-onderzoek dat consumenten  doorheen 2012 zo'n 3.4 miljard films zullen streamen in de VS. Dat is meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2011, toen 1,4 miljard films werden gestreamd.

De voorspelde verkoopcijfers voor schijfjes zouden dan weer dalen van 2,4 naar 2,2 miljard.

Lange overgangsperiode
"We zien hier het einde van fysieke mediadragers," meent senior-analyst Dan Cryan van IHS. "De transitie zal echter lang duren. Negen jaar na de lancering van iTunes speelt de cd toch nog steeds een beduidende rol".

Naast gebruiksgemak speelt voor consumenten ook de prijs een grote rol. Gemiddeld kost een gestreamde film de Amerikaanse consument omgerekend 0,52 euro, terwijl een film in retail hen 4,72 euro lichter maakt.

Goedkoop streamen kan in de VS dankzij 'unlimited' diensten als Netflix en Amazon. Samen staan zij in voor 94 procent van alle gestreamede content in de VS.