In een interview met onze Amerikaanse collega Ina Fried zegt Microsoft-topman Steve Ballmer dat hij heil ziet in de mobiele markt. "Meer en meer mensen kopen een mobiele telefoon en die toestellen zijn telkens tot meer in staat. Het is een natuurlijke verlenging van Microsofts terrein om besturingssystemen en toepassingen te ontwikkelen."

Ballmer wil met zijn toekomstplannen voor de mobiele markt zowel de consument als de zakelijke gebruiker bedienen. Eerder verklaarde hij al dat IBM zich te fel op de zakelijke gebruiker toelegt, terwijl Apple net het omgekeerde doet. "De meeste gebruikers willen een toestel dat die kloof overbrugt", zegt de topman van Microsoft. "Mensen willen niet leven in twee werelden. Volgens mij is dat ook een voordeel dat je bij Windows terugziet. Het is populair net omdat het de kloof tussen werk en privé dicht."

Ondanks deze uitspraak concentreert Microsoft zich op dit moment toch vooral op de zakelijke consument met software voor mobieltjes. "We hebben aanvankelijk de focus gelegd op productiviteit. Nu zijn we zo ver dat we die bedrijfstoestellen stilaan een consumentenkantje krijgen." Als voorbeeld haalt Ballmer de HTC Touch aan, die zich vooral op consumenten richt. "We willen meer en meer de nadruk leggen op dit soort entertainmenttoepassingen."

"Petje af"
Over de iPhone is Ballmer minder kritisch dan vroeger. "Ze hebben bij Apple mooi werk geleverd en veel mensen denken hetzelfde bij het zien van de interface. Dat wil niet zeggen dat het toestel perfect is, maar toch petje af voor hen. Tot slot wordt de vraag gesteld wie Microsoft als de grootste concurrent op de mobiele markt ziet. "Waarschijnlijk zal dat Symbian zijn." Over Apple of Google doet Ballmer geen uitgebreide uitspraken. "Iedereen zegt dat ze concurrenten worden, maar we zullen zien wat de toekomst brengt."

Met een bijdrage van Ina Fried, CNet News