SellaBand, een online dienst waarbij muziekfans aandeelhouder worden van hun favoriete nieuwe band, doet voortaan mee met de grote jongens. Het Nederlandse bedrijf ontvangt een investering van 3,5 miljoen euro.

Het in Amsterdam gevestigde SellaBand laat aanhangers van bands die zich profileren op de site betalen voor de opname van de eerste cd. Met een inleg van minimaal tien dollar (rond zes euro) worden fans financieel steunpunt van hun lievelingsgroep. Als de benodigde 31.000 euro binnen zijn, worden ze vanaf dat moment aandeelhouder en delen ze mee in de winst.

Het concept is niet alleen populair bij muzikant en fan, maar ook grote bedrijven worden als een magneet aangetrokken. SellaBand tekende eind vorig jaar een contract met Amazon voor de albumverkoop van aangesloten bands en maakte in januari bekend dat het op wereldtournee gaat. Heineken, dat al jaren actief is in de Nederlandse muziekwereld, heeft getekend voor de financiering van de internationale serie concerten.

De nieuwste geldschieter is durfkapitalistenfonds Prime Technology Ventures (PTV). Deze spekt het budget met nog eens 3,5 miljoen euro. De investeerder, die zich specialiseert in de financiering van veelbelovende Europese techbedrijven, stak eerder 6,5 miljoen in eBuddy, Deze webapplicatie biedt gratis instant messaging (MSN, Google Talk et cetera) zonder softwareinstallatie en is eveneens afkomstig uit Nederland.