Video-on-demand, of kortweg VOD, zit in de lift. Filmstudio’s begrijpen dat we niet meer willen vastzitten aan de televisie om een film te bekijken. Na een eerste aanzet van Warner Bros. en Universal Home Entertainment springt nu ook Miramax op de kar.


De Miramax eXperience-app biedt een selectie van twintig titels aan voor de gebruikers in de VS. Een prima aanbod, zeker als je weet dat daar kaskrakers zoals Kill Bill, Pulp Fiction, en Good Will Hunting tussen zitten, om er maar een paar te noemen. Voor gebruikers in het Verenigd Koninkrijk en Turkije zijn er tien films beschikbaar. De volledige lijst vind je onderaan. Frankrijk en Duitsland zijn de volgende landen waar de dienst beschikbaar wordt.

Je huurt de films met Facebook credits a rato van dertig credits per film, Dat is slechts twee euro per film. De film is dan beschikbaar gedurende dertig dagen, maar eens je begint te kijken moet je hem binnen 48 uur uitkijken.

Ook op de iPad
Maar daar stopt het niet bij. Wie de film huurt kan hem ook bekijken op zijn iPad via deze website. Het ultieme doel is dat elke consument zijn bibliotheek in de 'cloud' kan bewaren en de content overal op eender welk toestel kan bekijken. En daarmee bedoelen we wel degelijk pc’s, smartphones, tablets of televisie, ongeacht of je thuis, onderweg of op vakantie bent. Een ambitieus plan zo lijkt ons.

We zijn alvast benieuwd hoe dit soort initiatieven zich gaat verhouden ten opzichte van UltraViolet. Dat platform is onafhankelijk van filmstudios maar heeft wel een gelijkaardig doel.

Facebook als videotheek
Facebook lijkt een populair platform te worden voor VOD, en dat mag niet te verbazen. Miramax CEO Mike Lang zei er het volgende over in een recent interview: "We wilden vissen op de plaats waar er vis zit. We hadden de meest degelijke miramax.com-toepassing kunnen maken die je je kan indenken, maar behalve mijn familie zou er niemand op zitten".

Dat hij de nagel op kop sloeg kunnen we afleiden uit zijn recente blogpost: “Vandaag zijn er meer dan vijftig miljoen vrienden op Facebook die een Miramax-film vermelden in hun profiel, interageren met de Miramax-facebookpagina of onze pagina of content ‘liken’.’’