De economische crisis heeft Mitsubishi er niet van weerhouden om zijn eerste peperdure lasertelevisies in Amerika op de markt te brengen. Volgens de fabrikant zijn de kleurweergave en stroombesparing ongeëvenaard voor grote HD-televisies.

Een selecte groep Amerikaanse winkelketens startte deze week met de verkoop van 65 inch Diamond Laservue-modellen. De lasertechnologie in dit toestel, die slechts de helft van de stroom zou verbruiken van een vergelijkbare lcd-televisie, is een belangrijke kandidaat voor de volgende generatie flatscreenschermen voor de consumentenmarkt. Zij is in staat om twee keer zoveel kleuren te vertonen als huidige HDTV-televisies, geeft weer in Full-HD (1080p) en ververst beelden met Smooth 120 Hz-technologie, wat haperingen doet voorkomen.

Mitsubishi zegt in november een groter model van 73 inch te presenteren, dat net als de eerste Laservue-televisie 1080p kan weergeven en vier HDMI-aansluitingen heeft. De eerste consumenten die het apparaat in huis halen, tellen 7.000 dollar (omgerekend zo’n 5.500 euro) neer voor de schermen.

De fabrikant heeft nog niet bekendgemaakt of en wanneer de televisies op de Europese markt opduiken.