The Wall Street Journal heeft de nieuwsgierigheid van mobiele apps in kaart gebracht. Meer dan de helft van de onderzochte apps verzendt informatie over de gebruiker en zijn toestel naar derden.



Op de website van de Amerikaanse krant vind je een grafische voorstelling van de gegevens die de 101 onderzochte iOS- en Android-apps verzamelen en doorsturen. Opvallend is dat de ontgonnen informatie (uniek identificatienummer, locatie, geslacht, telefoonnummer…) in veel gevallen ook naar derde partijen (lees marketeers) gaat.

Unieke identificatiecode
De applicatie die het meest de privacy van haar gebruiker schendt, is TextPlus 4 voor iOS. Deze sms-tool verzendt de unieke identificatiecode van een smartphone naar maar liefst acht andere bedrijven.

Aan de hand van dit nummer kan een profiel van een gebruiker worden opgesteld, zodat er gericht geadverteerd kan worden. Twee van die acht bedrijven krijgen ook toegang tot het geslacht en de leeftijd van de gebruiker.

Locatie
Van de 101 onderzochte applicaties verzendt bijna de helft (47) de locatie van de smartphone. Dat kunnen zowel nauwkeurige gps-data zijn als een plaatsbepaling aan de hand van de signaalsterkte ten opzichte van de dichtstbijzijnde zendmasten.

Voor diensten als Groupon en Facebook Places ligt dit voor de hand, maar wat pakweg de ontwikkelaars van Angry Birds en die tientallen anderen met die informatie moeten is twijfelachtig. En waarom geven de ontwikkelaars van Bejeweled 2 voor iOS mijn telefoonnummer door aan derden?

Toestemming van gebruiker
De iPhone-apps die de Wall Street Journal onder de loep nam, blijken meer persoonlijke data te versluizen dan de Android-apps. Beide fabrikanten verdedigen zich door te wijzen op de toestemming van de gebruiker die nodig is om informatie zoals locatie aan een app bloot te geven.