Mobiele operator Mobistar gaat in de tweede helft van 2010 televisie aanbieden. Daarvoor moet het nog 15 miljoen euro investeren.

“Het wordt meer dan televisie”, belooft Mobistarwoordvoerder Patti Verdoodt. “Zo komt het aanbod van video en tv uit verschillende bronnen. Dat kan internet zijn, video-on-demand, zelfgemaakte filmpjes en televisiezenders.”

Het multimedia-aanbod wordt niet alleen multisource, maar ook multiscreen. Dat zijn veel multi’s om aan te geven dat Mobistarklanten zowel met hun tv als met hun mobiele telefoon naar de televisie en videofilmpjes kunnen kijken. Met eenzelfde abonnement wordt het dus mogelijk om een film zowel thuis op de tv te kijken, als op verplaatsing op de gsm.

Investering
Het gaat nog tot de tweede helft van dit jaar duren voor Mobistar een televisieaanbod aan zijn klanten gaat verkopen. Het bedrijf heeft immers nog niet beslist hoe de verkochte pakketten er zullen uitzien, wat ze zullen bevatten en wat ze gaan kosten.

Waarom wil Mobistar toch nu al het nieuws brengen over de digitale tv? Het is een geldkwestie. Mobistar moet nog 15 miljoen investeren in het project en het bedrijf moet die investeringen kunnen verklaren aan zijn aandeelhouders.

Vorig jaar heeft Mobistar al heel wat investeringen gedaan in zijn netwerk, voor 150 miljoen in totaal. Het bedrijf heeft onder andere door die investeringen nu vaste en mobiele telefonie, vast en mobiel dataverkeer en mobiele televisie.

Partners
Om het televisieproject te realiseren, zal Mobistar nauw moeten samenwerken met partners, onder andere voor de aanlevering van tv- en videomateriaal. Ook voor het netwerk zijn er partners betrokken.

Later dit semester zal duidelijk worden hoe het tv-aanbod er zal uitzien. Vanaf dan zal ook meegedeeld worden welke partners mee aan boord stappen. Tot zo lang kan Mobistar niet zeggen wie er allemaal meedoet.