Redactie

Muziekindustrie groeit voor het eerst in 13 jaar

Voor het eerst sinds 1999 tekent de muziekindustrie nog eens wat groei op. Eindelijk lijken platenfirma’s de voordelen in te zien van digitale muziek. In steeds meer landen komt er meer geld binnen via digitale kanalen dan via de traditionele verkoop.

De totale omzet van alle platenfirma’s bedroeg circa 16,5 miljard dollar. 5,6 miljard dollar – of 34 procent – komt uit digitale muziek. Dat zijn downloads, zoals via de iTunes Store, maar ook streaming van muziekvideo’s via YouTube, en muziekdiensten zoals Spotify en Deezer.

Jarenlang vocht de muziekindustrie een verbeten strijd uit tegen illegale downloads. Maar het tij lijkt te keren, nu consumenten toegang krijgen tot betaalbare en gebruiksvriendelijke manieren om muziek legaal in handen te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd voor IFPI, de koepelorganisatie van de platenfirma’s, en dat vermeld wordt in hun gloednieuw jaarrapport.

Dat rapport maakt duidelijk dat de muziekindustrie eindelijk door heeft wat al heel lang beweerd werd: als muziek betaalbaar en zonder poespas (lees: DRM) online te koop is, dan zullen mensen betalen in plaats van te downloaden.

,

Ondanks de hype rond Spotify en co, zijn het toch nog online muziekwinkels die het best scoren. Van die 5,6 miljard dollar is ongeveer zeventig procent afkomstig van sites als de Apple iTunes Store, Google Play en Microsofts Xbox Music. Zij verpatsten vorig jaar 4,3 miljard liedjes; ongeveer de helft als onderdeel van een album. IFPI merkt op dat steeds mensen liever een volledig album kopen in plaats van een single, wat de meeste muzikanten alleen maar gelukkiger zal maken.

De grootste streamingdienst is Spotify, dat afgelopen jaar het aantal betalende gebruikers zag stijgen tot vijf miljoen. De dienst zegt dat ongeveer twintig procent van alle gebruikers betalen, dus dat zou willen zeggen dat er in totaal 25 miljoen mensen Spotify wel eens opzetten. Het nummer twee is Deezer, met drie miljoen betalende abonnees.


Nu wil de hoerastemming rond digitale muziek niet zeggen dat de cd dood is. Fysieke dragers blijven nog het gros van de inkomsten leveren. Maar de trend is duidelijk: de verkoop van schijfjes daalt, digitale muziek stijgt.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.