Na eerdere speculatie over een naderend einde van Totalmusic meldt de website Techcrunch dat het experiment om muziek op een nieuwe manier te verkopen beëindigd is. Initiatiefnemers Sony BMG en Universal Music Group hebben de kraan voor de noodlijdende dienst dichtgedraaid.

Vicepresident Jason Herskowitz van Totalmusic laat in zijn blog weten dat het initiatief drie maanden na zijn aantreden niet meer bestaat.

Totalmusic moest de manier waarop muziek verkocht wordt compleet veranderen. In eerste instantie werd geprobeerd de kosten voor digitale muziek te laten verwerken in de aanschafprijs van apparatuur waarmee het afgespeeld wordt. Deze poging werd door de Amerikaanse justitie met een kartelvormingsonderzoek afgeschoten.

In de zomer van 2008 kwam Totalmusic terug met een methode waarbij websites – meestal via de rechter – werden gedwongen om per nummer te betalen voor het streamen van muziek. Totalmusic zou gratis streaming aan sites aanbieden in ruil voor gebruikersgegevens en een deel van de advertentie-inkomsten.

Een mislukte deal met Facebook om deze dienst in praktijk te testen is waarschijnlijk de reden dat Sony BMG en Universal Music Group nu hebben besloten om het experiment te stoppen.