Nu de digitale muziekverkoop minder snel stijgt dan verwacht, vraagt de muziekindustrie harder dan ooit om maatregelen tegen piraterij.



Voor het eerst sinds muziek als download te koop is (2004), stijgt de omzet van de wereldwijde digitale verkoop niet meer met twee cijfers. In 2010 ging de verkoop nog met zes procent omhoog, wat maar de helft is van de stijging in 2009 en beduidend minder dan de jaren daarvoor. Sinds 2004 steeg de digitale verkoop met 1.000 procent.

Dat is voor de internationale muziekfederatie IFPI reden genoeg om aan de alarmbel te trekken en maatregelen te eisen.

Piraten krijgen zwarte piet
Met een stapel onderzoeken in de hand wijst IFPI naar de piraterij, die naar eigen schatting 95 procent van het digitale muziekverkeer in de wereld voor haar rekening neemt. Als piraterij helemaal aan banden zou worden gelegd, zouden de verkoopcijfers van digitale muziek in bijvoorbeeld Zweden 131 procent en van de fysieke verkoop 72 procent hoger liggen, zegt een Zweeds onderzoek. Wereldwijd zakte de omzet van de muziekmarkt sinds 2004 met 31 procent.

Het onderzoek komt niet toevallig vlak voordat de industrie haar jaarlijkse samenkomst heeft in het Franse Cannes, waar morgen de muziekbeurs Midem begint. De vele conferenties staan helemaal in het teken van de toekomst. Er wordt nagedacht over de vraag hoe de emotionele troefkaart die muziek is in een nieuwe omgeving geld kan opleveren.

Muziek in de cloud
Ook IFPI is daar niet blind voor, maar haar 'Digital Music Report' focust vanzelfsprekend op de rechtstreekse verkoop van de muziek an sich. Waar de industrie vroeger terecht het verwijt kreeg dat ze veel te krampachtig gereageerd had op de uitdaging van digitale distributie, telt ze nu meer dan 400 online muziekverkooppunten. Wereldwijd zijn nu al dertien miljoen tracks te downloaden of te beluisteren.

De grote hoop voor de toekomst zijn echter niet langer de onlinewinkels als iTunes, maar de ‘clouds'. Diensten als Spotify, Slacker, Pandora, WE7 en Deezer hebben hun bereik aanzienlijk uitgebreid nu de technologie en breedbanddichtheid dat mogelijk maken. Binnen het systeem van die diensten betalen klanten maandelijks een klein bedrag, waarna ze ongelimiteerd kunnen luisteren naar de muziek die ze willen horen zonder deze ook fysiek te bezitten.