Myspace Music, een nieuwe muziekwinkel die waarschijnlijk deze maand van start gaat, breekt met alle wetten van de traditionele muziekindustrie. Alle muziek kan gratis online worden beluisterd; inkomsten moeten vooral komen uit advertenties, kaartjesverkoop en DRM-vrije downloads.

Hoewel de nieuwe muziekdienst de naam van Myspace draagt, is het bedrijf in werkelijkheid een samenwerking van moederbedrijf News Corp met platenlabels Sony BMG, Universal Music en Warner Music Group, die hun volledige catalogus leveren. Het Britse EMI, dat zich bij de aankondiging in april afzijdig hield, staat volgens geruchten op het punt om deze week zijn jawoord te geven. Daarmee kan Myspace Music een volwaardige tegenhanger worden van gevestigde online winkels.

Afspeellijsten
Gebruikers van Myspace kunnen gratis afspeellijsten samenstellen en een playlist van tien nummers weergeven op hun profielpagina, meldt de New York Times. Contacten kunnen deze nummers toevoegen aan hun eigen speellijsten. Pas wanneer ze een nummer willen downloaden voor gebruik op de mp3-speler, moeten ze betalen. Amazon.com, dat voorlopig alleen DRM-vrije mp3-muziek aanbiedt in de Verenigde Staten, zal de distributie van die muziek voor zijn rekening nemen. Ringtones zijn te koop via Jamster, een andere dochter van News Corp.

Het uiteindelijke doel van de nieuwe muziekdienst is het tegengaan van de almaar dalende muziekverkopen. Tegelijk zijn de platenmaatschappijen op zoek naar een manier om de dominante positie van Apple op de online muziekmarkt te doorbreken. Een Europese introductie van Myspace Music blijft voorlopig op vage beloftes steken.

Merchandising
Myspace zegt ook de muzikanten niet vergeten te zijn en haalt de beperking weg van het aantal nummers dat zij op hun profielen kunnen laten spelen. Zo kunnen zij hun volledige catalogus ten gehore brengen en ontvangen ze een deel van de advertentie- en downloadopbrengsten.

De nieuwe dienst, die het al bestaande domein http://music.myspace.com bij de start zal vervangen, wil ook opbrengsten halen uit een winstpercentage voor de verkoop van bandmerchandising en kaartverkoop voor concerten.

Begin deze week werd bekend dat een groep grote bedrijven, waaronder McDonalds, Sony Pictures, Toyota en de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij State Farm Insurance, heeft toegezegd om op Myspace Music te gaan adverteren. De website Techcrunch meldt daarnaast dat de gelegenheidscoalitie aanklopt bij de grote investeerders van durfkapitaal. Zij verwacht meer dan honderd miljoen dollar op te halen.