De langverwachte muziekdienst van Myspace is donderdagnacht in de VS gelanceerd. De site is uiteindelijk ook met EMI tot een overeenkomst gekomen en heeft daarmee de vier grote labels aan boord. De kleinere platenmaatschappijen zijn echter niet tevreden.

Myspace Music is voorlopig nog niet in Europa beschikbaar, maar volgens muzieksite NME komt de dienst binnenkort naar het Verenigd Koninkrijk, wat de deur voor een Europese lancering openzet.

Met de nieuwe muziekdienst kunnen Myspace-gebruikers op hun profiel een afspeellijst plaatsen, die op zijn beurt opnieuw gedeeld kan worden. Het online beluisteren van de liedjes is gratis, voor een kopietje op uw mp3-speler linkt de site door naar Amazon.com, dat de nummers DRM-vrij aanbiedt in de VS. Ook uit advertenties en online kaartenverkoop moet geld komen.

Indies ontevreden
De sociale netwerksite heeft de vier grootste platenlabels op zak, maar daar zijn de kleinere maatschappijen niet over te spreken. “Het is teleurstellend en verbazend dat Myspace, dat werd gebouwd op de muziek van onafhankelijke artiesten en labels, (…) ervoor kiest om te starten zonder degenen die hen nauw aan het hart liggen”, zegt Martin Mills, hoofd van Beggars Group, een Brits platenlabel dat een aantal grote artiesten onder de paraplu heeft.

In zijn verklaring is Mills zeer kritisch op Myspace. Zo wil hij niet samenwerken zolang ieder label gelijk wordt behandeld. Dat Beggars niet meedoet, betekent dat u voorlopig geen nummers van bijvoorbeeld The White Stripes, Beck en Radiohead zult horen op Myspace Music.