MySpace gaat op jacht naar het succes van Apples muziekwinkel iTunes. De profielensite maakte gisteren bekend dat men onder de naam MySpace Music muziek gaat aanbieden op het web.

MySpace Music zal naast muziek van Universal Music, Warner Music en Sony BMG merchandise en concertkaartjes verkopen. Het wil daarnaast gratis muziek streamen en advertenties plaatsen voor de inkomsten. De profielensite wil nog niet bekendmaken hoeveel een klant kwijt is per nummer in de nieuwe muziekwinkel.

 

De netwerksite is een centrale ontmoetingsplaats voor muzikanten, en zo wil MySpace het ook houden. Duizenden beginnende artiesten gebruiken hun profiel voor de promotie van hun muziek en contact met hun fans. De website, in bezit van Rupert Murdochs News Corporation, zegt dat het zijn trouwste leden niet uit het oog verloren is.“ Zij zullen zeker betrokken zijn”, zegt MySpace-oprichter Tom DeWolfe tegen Digital Music News over deelname van onafhankelijke platenlabels.

Grote afwezige op het lanceringsfeestje was EMI. Het platenlabel, dat deze week ex-Google-topman Douglas Merrill aanstelde als hoofd digitale muziek, blijft stil over zijn medewerking aan de nieuwe muziekwinkel. Ook DeWolfe laat weinig los over het ontbreken van het label. “We willen alle muziek ter wereld op MySpace en we hebben veelbelovende gesprekken met iedereen”, zegt hij. “Je zult EMI om eventuele details moeten vragen.”