Voor het eerst dit jaar kijken meer dan twee miljoen Nederlandse huishoudens televisie via een digitale aansluiting. Dat maakte onderzoeksbureau Telecompaper maandag bekend.

In het eerste kwartaal van dit jaar nam het totaal aantal digitale tv-aansluitingen toe met 5,9 procent, waardoor de grens van twee miljoen werd overschreden. Hoewel het aantal analoge aansluitingen dit kwartaal met 1,9 procent is teruggelopen, neemt het totaal aantal televisieaansluitingen nog steeds toe. TelecomPaper telt 7,026 miljoen aansluitingen, waardoor digitale televisie nu meer dan dertig procent van de markt uitmaakt.

Onderzoeker Kamiel Albrecht van TelecomPaper denkt dat de groei van het aantal aansluitingen te maken heeft met toenemende bekendheid en acties van kabelmaatschappijen als UPC. Het bedrijf gaf vorig jaar zijn decoders gratis weg, wat UPC volgens Albrecht zeker geen windeieren heeft gelegd. Verder denkt de onderzoeker dat kijkers steeds meer bereid zijn de extra kosten voor digitale televisie te dragen: "De maandelijkse prijs blijft gelijk, terwijl het zenderaanbod flink toenoemt van negentig naar rond de honderdvijftig zenders.

De Nederlandse kabelmaatschappijen domineren de markt meer en meer. Vrijwel negentig procent van de aansluitingen komt van Casema, Delta, of UPC. Laatsgenoemde zag zijn marktaandeel op de totale televisiemarkt weliswaar teruglopen tot 24,4 procent, maar is nog steeds marktleider met 2,198 miljoen huishoudens die tv kijken via UPC.

Albrecht verwacht dat digitale tv dit jaar sterk verder zal groeien. Nu KPN zijn problemen met internetbellen uit de weg heeft geruimd, kan het in de herfst beginnen met een grote promotiecampagne voor zijn nieuwe IPTV-service Mine. "Uiteindelijk zal iedereen wel digitale televisie willen," zo zegt hij. TelecomPaper schat dat 2,6 miljoen Nederlanders aan het einde van 2007 wel een of andere vorm van digitale televisie in huis zullen hebben.