2013 ligt misschien nog niet zo ver achter ons, maar het lijkt ondertussen al een eeuwigheid geleden dat Netflix met House of Cards plots een kijkcijferkanon en een hele rits tv-awards, waaronder drie Emmy’s, in handen had. Dat succes bleek aanstekelijk, want Netflix ging op de ingeslagen weg verder.

Eigen reeksen staan steeds meer in het voetlicht bij de streaming videodienst. Na House of Cards kwamen Hemlock Grove, Orange is the New Black, Marco Polo, Bloodline, Sense8, Narcos, en recent nog Stranger Things en The Get Down.  Ook met Marvel ging Netflix al in zee, zo is er Marvel’s Daredevil, Marvel’s Jessica Jones, en binnenkort Marvel’s Luke Cage. En daarmee raken we nog maar een deel van de Netflix-reeksen aan.  Er zijn bovendien ook al een reeks eigen Netflix speelfilms, van het indrukwekkende Beasts of No Nation en het Kung-fu-epos Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny, tot de ietwat minder goed onthaalde komedie The Ridiculous 6 en The Do-Over.

En er staat nog een lange lijst aankomende content klaar. CFO David Wells liet onlangs duidelijk weten waar het naar toe gaat: Netflix wil dat 50% van zijn aanbod bestaat uit eigen content. In 2016 verwacht de streamingdienst 600 uur originele eigen programma’s te lanceren, in 2015 waren dat er nog 450. En daar worden de nodige budgetten voor voorzien: van 5 miljard USD dit jaar naar 6 miljard USD in 2017. Zo weet je ook meteen waar de recente prijsstijgingen van het NEtflix-abonnement naar toe gaan. Wanneer Netflix zijn 50%-doel wil bereiken is niet duidelijk, maar Wells liet noteren dat ze al ‘een derde tot halfweg’ daar zijn.