Muziek in hi-res kwaliteit zal binnenkort een nieuw logo dragen. Het etiket, dat ontworpen werd door de Amerikaanse muziekindustrie, complementeert het Hi-res Audio-logo dat op compatibele audiotoestellen staat. Het nieuwe zwart-gele logo moet consumenten helpen om “gemakkelijk muziek in de hoogste kwaliteit te herkennen”.

Er was al een Hi-res Audio-logo, uitgedeeld door de Japan Audio Society. Je ziet hem onder meer prijken op producten van Sony (een pioneer van hi-res audio), Audio-Technica, Onkyo, Panasonic, Pioneer en Teac. Qobuz is een beetje een buitenbeentje in dit gezelschap van Japanse hardwarefabrikanten, daar het de eerste Europese muziekdienst is met dit logo.

Het ‘Japanse’ hi-res audio-logo mag na certificatie op producten die minimaal muziek in 96 KHz en 24-bit afspelen. Het toestel moet minstens FLAC- en WAV-formaten afspelen, ALAC, DSD of andere hi-resformaten zijn optioneel. Er zijn nog wat andere technische vereisten, zoals dat interne digitale processing ook minstens aan die norm moet voldoen en dat het in staat moet zijn frequenties van 40 kHz of hoger weer te geven.

Het nieuwe Hi-res MUSIC-logo, dat net zoals het JAS-label gesteund word door de CEA (Consumer Electronics Association), mikt regelrecht op muziekdiensten. Het initiatief komt dan ook vanuit RIAA, de koepelorganisatie van de grote Amerikaanse platenmaatschappijen. Het komt er op expliciete vraag van Sony Music Entertainment, Universal Music Group en Warner Music Group, die graag hun muziekcatalogus (opnieuw) willen verkopen aan muziekfans op zoek naar de hoogste kwaliteit.

Er is in het verleden best wat discussie geweest over sommige hi-res materiaal dat te koop aangeboden werd. Er was de befaamde SACD-release van Norah Jones’ ‘Come Away with Me’ die een geupsamplede versie van de cd bevatte en ook andere gevallen waarbij hi-res audio niet rechtstreeks was afgeleid van studiomateriaal maar eerst naar cd-kwaliteit (44,1 kHZ/16-bit) was gebracht.