Met de YAS-101 richt de Japanse fabrikant zich op consumenten die een optimaal geluid bij hun beeld wensen tegen een beperkte prijs.

Omdat de ingebouwde speakers van de meeste flatscreens nog vaak te wensen overlaten, zijn verschillende bedrijven sterker gaan inzetten op aparte luidspreker(sets) die op de steeds dunner wordende televisietoestellen kunnen worden aangesloten.

Soundbars zijn daarbij de manier bij uitstek om het geluid van je flatscreen-tv op een elegante manier te upgraden. Ook Yamaha heeft binnen dit segment al een aantal toestellen op de markt gebracht, waaronder de YSP-2200.

Scherp geprijsd
Met het nieuwe model (de YAS-101) trachten ze echter in te spelen op een consument die wel bereid is te betalen om de geluidsbeleving bij het televisiekijken te versterken, maar daar niet al te veel geld aan wil uitgeven. Deze YAS-101 werd afgelopen zomer al voorgesteld op de IFA in Berlijn, maar is nu pas verkrijgbaar in de Lage Landen. Ondanks de lage prijs – de adviesprijs bedraagt 239 euro – claimt de Japanse producent geen afbreuk te doen aan de kwaliteit die ze ook met hun duurdere soundbars voor ogen houden.

Compacte surround
Net als bij hun vorige soundbars belooft Yamaha hier namelijk met één enkele speakerbar een surroundbeleving te garanderen. Binnenin zitten twee conische luidsprekers aan weerszijden van het toestel en een dual-driver subwoofer (aangedreven door een digitale versterker van 120 Watt).

Yamaha belooft op die manier een krachtig en kwalitatief geluid, dat een meerwaarde moet bieden aan het bijbehorende beeld, of het nu gaat om televisie dan wel om films. Wie nog meer wil genieten van lage tonen kan achteraan bovendien een bijkomende subwoofer aansluiten.

Het strakke design, afgewerkt in een glanzend ‘pianozwart’, geeft een extra touch aan je televisietoestel. Dankzij het compacte formaat (11 x 89 x 12cm) past de YAS-101 perfect onder elke HDTV.

Consistent
Leuk extraatje, ten slotte, is de ingebouwde technologie van Yamaha (UniVolume), die ervoor zorgt dat het volume consistent blijft wanneer je van zender verandert, of wanneer er plots (luidere) reclameboodschappen verschijnen. Op die manier bespaar je je de moeite om het volume telkens aan te passen naargelang het standaardvolume dat elke zender of elk soort programma hanteert.