Op het Go Play-event in London onthult Nokia zijn antwoord op de iTunes Store. De Nokia Music Store levert muziek die kan worden afgespeeld op mobiele telefoons en pc's, en wordt ondersteund door een viertal nieuwe muziektelefoons.

Een grote verrassing is de aankondiging niet echt. Een jaar geleden kocht Nokia LoudEye op, een firma die de onderliggende infrastructuur levert aan heel wat online muziekwinkels. In onze contreien was vooral de afdeling OD2 - oorspronkelijk opgericht door muzikant Peter Gabriel - bekend. OD2 was onder meer de motor achter de façade van de inmiddels afgesloten Skynet Music Club en de muziekdienst van Tiscali.

Muziek van de Nokia Music Store zal rechtstreeks vanaf bepaalde gsm's te kopen zijn, maar ook op de computer. Om dat mogelijk te maken, verschijnt in het najaar een nieuwe applicatie - een beetje vergelijkbaar met het iTunes-programma van Apple.

Liedjes zullen afgeleverd worden in een met DRM beveiligd Windows Media Audio (WMA)-formaat aan 192 Kbps. Een nummer zal exact een euro kosten, een album vanaf tien euro. Er komt ook een abonnement om muziek op de pc te beluisteren, aan tien euro per maand.

Wanneer de Nokia Music Store juist naar België komt, is nog niet bekend. De Finnen zijn van plan om komende herfst in verschillende "belangrijke Europese markten" de winkel te openen. Een officiële lijst is er nog niet.

Troef
Een van de uitdagingen wordt ongetwijfeld de concurrentie met de iTunes Store. Apple is de absolute marktleider, dankzij de populariteit van de iPod. Bovendien zijn er in vele landen nog andere online muziekwinkels. Nokia betreedt dus een drukke arena. Het bedrijf heeft wel een troef, die wat doet denken aan die van Apple: als grootste gsm-fabrikant ter wereld kan Nokia gemakkelijk zijn dienst aanprijzen bij de consument.

Maar er is ook een groot verschil met de aanpak van Apple. Waar het bedrijf van Steve Jobs de iTunes Store ziet als marketinginstrument om meer iPods te verkopen, gebruikt Nokia het succes van zijn telefoons om zijn muziekdienst te promoten.