De omzet van computerspellen is in de VS flink gedaald: van 1,7 miljard dollar in juni 2008 naar 1,17 miljard dit jaar. Deze teruggang van 31 procent blijkt uit onderzoek van de NPD Group.

De voornaamste oorzaken zijn de aanhoudende economische crisis en het uitblijven van bestsellers. Dit is de vierde maand op rij dat de verkopen in de industrie zakken. Begin dit jaar werd deze branche nog immuun voor de recessie genoemd.

"Ik denk dat dit een van de eerste maanden is dat het effect van de economie duidelijk te zien is in de verkoopcijfers", zegt Anita Frazier van NPD. "Deze afname gaat zeker zorgen voor pijn en zelfreflectie in de industrie."

Vooral hardware
Hardwareverkopen hebben de zwaarste tik gehad. Ze daalden ten opzichte van vorig jaar met 38 procent, van 875,8 naar 625,7 miljoen dollar. De verkoop van computerspelaccessoires liep eveneens terug, met 22 procent van 202,8 naar 158,2 miljoen dollar.

De totale omzet op verkoop van computerspellen zakte voor het eerst sinds 2007 onder de één miljard dollar.

NPD zegt dat een deel van de teruggang komt door de overstap naar online gaming. Maar deze trend zou geen significante dreiging voor consolebouwers zijn.

"Hoewel een deel van de terugloop in winkelverkopen te verklaren is doordat mensen online de content als digitale download aanschaffen, tonen onze onderzoeken naar downloads en abonnementen aan dat dit niet genoeg impact heeft op de consolemarkt om als belangrijke factor in de teruggang mee te wegen", zegt Frazier.

"Wel is het voor consumenten op steeds meer manieren mogelijk om te gamen, bijvoorbeeld op mobiele apparaten. De industrie is nog aan het uitzoeken hoe ze met die mogelijkheden om moet gaan, en waar ze hun middelen het best op kunnen inzetten."