Redactie

Ook in Nederland veel defecte Xbox 360-consoles

Uit een Amerikaanse steekproef blijkt een op de drie Xbox-360 consoles met extra winkelgarantie kapot terug naar de winkel te gaan. Is Nederland beter af? “Ik ben het zat. Ik heb maar een PlayStation 3 gekocht.”

Nederlandse gespecialiseerde gameswinkels zijn, op een enkele uitzondering na, niet te spreken over de kwaliteit van Xbox 360, de nieuwe generatie spelconsoles van Microsoft. Uit een steekproef van het Amerikaanse DailyTech.com bleek onlangs dat een derde van de apparaten met winkelgarantie stuk terug naar de winkel te gaan. Nederlandse gameswinkels willen dat percentage graag beamen. “De Xbox 360 is te gevoelig voor de consument.”

Omdat de garantietermijn in Nederland en België met twee jaar een stuk hoger ligt dan de een jaar die de Verenigde Staten hanteert, is het moeilijk voor de winkels om harde cijfers te geven over het aantal Xbox 360-consoles dat stuk terugkomt. Microsoft neemt alle reparaties voor eigen rekening en wil dat de klanten hun console rechtstreeks opsturen. “We moeten mensen naar huis sturen met een servicenummer van Microsoft”, zegt een medewerker van NedGames (vijf- tot zevenhonderd verkochte exemplaren) in Apeldoorn. Het Belgische Gamemania ziet weinig defecte Xbox 360-consoles opduiken, omdat duidelijk in de voorwaarden staat dat ze met hun problemen rechtstreeks naar Microsoft moeten stappen.

Ondanks die verplichting krijgen de kleinere, gespecialiseerde gameswinkels nog steeds veel teleurgestelde vaste klanten over de vloer. De man van NedGames heeft geen moeite om te bevestigen dat de foutmarge van drieëndertig procent van toepassing is voor zijn winkel. “Je mag van geluk spreken als je een Xbox 360 hebt die niet binnen een jaar stuk gaat. In die apparaten zit een ontwerpfout van hier tot Tokio.”

De voornaamste reden waarom klanten – tevergeefs – met hun console naar de winkel komen, zijn de gevreesde rode ringen des doods. Dit is een indicator die aangeeft dat de Xbox een fataal hardwareprobleem heeft. Ook leesfouten, kapotte harde schijven en bekrassing van de spellen komen geregeld voor. Aan de laatste fout besteedde het programma Kassa een item, nadat meer dan duizend klachten waren binnengekomen. Na enige aarzeling gaf Microsoft toen voor de eerste maal toe dat de Xbox 360 in sommige gevallen krassen kon veroorzaken.

Digifan in Haarlem heeft nog meer af te rekenen gehad met boze klanten dan in Apeldoorn. Het gespecialiseerde bedrijf heeft veel vaste klanten die allemaal terug naar de winkel gaan in plaats van rechtstreeks naar Microsoft te stappen. Medewerker Peter Berkhout is in principe blij met het apparaat, maar concludeert dat van de grofweg vijfhonderd verkochte Xbox 360-consoles “zeker zeventig procent kapot is gegaan.” “Ik vind het geen service dat er geen recall komt van een apparaat waarvan al krassen op schijven ontstaan als je te hard op de uit-knop drukt. De Xbox 360 is te gevoelig voor de consument”, zegt de man.

,Grotere bedrijven als Gameshop e-Plaza, een dochterbedrijf van speelgoedketen Bart Smit, willen niets zeggen over eventuele problemen met defecte Xbox-360 consoles. “Daar doen wij geen uitspraken over, zegt een woordvoerder van het bedrijf resoluut.

De meeste winkels hebben geregeld klanten die meerdere keren hun defecte exemplaar komen vervangen. Peter de Vries van Leeuwen, een van de vaste klanten van Digifan, was zelfs bijzonder ongelukkig met zijn aankoop. Hij zit inmiddels op zijn achtste spelletjesmachine te wachten. De Vries van Leeuwen is een echte Xbox-fan en heeft zelfs tot drie keer toe een nieuwe console uit eigen zak betaald nadat de vorige stuk was gegaan. “Ik zit nu al acht weken te wachten en als ik hem terugkrijg, verkoop ik hem door met alle spelletjes die ik heb,” zegt hij gedesillusioneerd.

Chantal Geritz van het Haagse Gameshop beaamt dat de wachttijden voor reparatie steeds verder oplopen. “In het begin kostte vervanging twee weken, maar het duurt steeds langer. PlayStation 2 van Sony had ook kinderziektes in het begin, maar dit is het eerste consolesysteem waarmee in het begin zoveel problemen zijn.” De ongelukkige De Vries van Leeuwen heeft zijn oplossing al klaar: “Ik was het zat. Ik heb nu een PS gekocht en daar ben ik erg tevreden mee.”

Ten tijde van deze publicatie was Microsoft Nederland niet beschikbaar voor commentaar.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.