Ultra HD en HDR zijn de nieuwe codewoorden voor topkwaliteit beeld. De UHD Alliance wil de consument helpen bij het kiezen van toestellen die die topkwaliteit garanderen. Na de introductie van het logo voor tv, zijn nu de spelers aan de beurt.

Het ‘Ultra HD Premium’ logo werd geïntroduceerd in januari op CES. Het bepaalt de eisen (lees ze hier) waaraan een televisie moet voldoen en gaf ook aan hoe content moest gemastered worden.

Datzelfde logo kan nu ook toegekend worden aan spelers. “Naarmate het Ultra HD ecosysteem groeit, zal de UHDA het spectrum van gecertificeerde producten en diensten blijven uitbreiden, zodat de consument over een duidelijk herkenbaar logo beschikt en ze met vol vertrouwen kunnen aankopen.”, aldus de UHD Alliance president Hanno Basse.

Aan welke voorwaarden de spelers dan eigenlijk moeten voldoen wordt niet verduidelijkt. Gewoon al het feit dat de speler de standaarden van Ultra HD Blu-ray-schijven volgt, garandeert immers al een perfecte fit met huidige HDR-compatibele televisies. Dit logo lijkt voorlopig dus eerder een aanvulling en verduidelijking dan wel een echte technische garantie. De eerste speler die het logo claimt is de Panasonic DMP-UB900. De enige andere speler op de markt, de Samsung UBD-K8500 moet het, althans voorlopig, nog zonder het logo stellen.

De UHD Alliance liet ook weten dat een groeiend aantal Ultra HD Blu-ray-schijven het ‘Ultra HD Premium’ draagt. Dat bevestigt dus dat het logo niet enkel voor hardware, maar ook voor content gebruikt zal worden. De UHDA wil daarop verder bouwen en onderzoekt nu welke technische vereisten er zijn voor live tv-uitzendingen en hoe ze ook hiervoor eventueel een standaard kunnen ontwikkelen.