Het antwoord van Sony en Panasonic op het OLED-offensief van LG en Samsung was een samenwerking om goedkopere OLED-schermen te ontwikkelen. Aan die collaboratie is nu een einde gekomen, zegt een Japanse zakenkrant.

Het is onduidelijk waarom het tweetal stopt met samenwerken. De krant Nikkei Shimbum steekt het op te uitdagende technische problemen, andere bronnen suggereren dat de samenwerking op een natuurlijke wijze ten einde liep omdat de ontwikkelingsfaze ten einde gelopen is en elk merk nu zijn eigen producten wil commercialiseren.

Volgens Nikkei staat OLED momenteel niet langer op het programma bij Panasonic en Sony. Beide merken willen zich liever gooien op 4K of Ultra HD, die andere grote display-revolutie in de markt. Zo'n afslanking zou ook passen in lopende herstructureringen van de tv-afdelingen bij beide merken.

LG en Samsung lijken wel nog toegewijd aan OLED, een technologie die veel van de voordelen van plasma biedt zonder de nadelen. Iets dat beide Koreaanse merken mooi demonstreren met twee opmerkelijke (en prijzige) gebogen OLED-televisies die momenteel al bij ons te koop zijn. (Lees hier de test van de LG 55 EA9808 Curved OLED en de Samsung KE55S9C).

Het kan niet ontkend worden dat de commercialisering van OLED-tv's zeker niet evident is gebleken. Zowel LG als Samsung hadden op een bepaald moment af te reken met zeer lage yields, waarbij een hoog percentage van geproduceerde panelen defect bleek. Dit verklaart deels de hogere prijs van OLED-televisies. 

Panasonic en Sony sleutelden nochtans aan een technologie die OLED-panelen heel wat goedkoper had kunnen maken. Zij onderzochten een procédé om OLED's op een onderliggende laag (substraat) te printen, wat goedkoper zou zijn dan het opdampen dat LG en Samsung nu gebruiken. Onder meer op CES 2013 toonde Panasonic een prototype OLED-tv die met printing gemaakt was.